وظایف مدیر صحنه در تئاتر

بخش­ های مدیریت صحنه

مدیریت حرفه ­ای صحنه، یک بخش کلیدی در تئاتر بریتانیا و آمریکای شمالی به­ شمار می­رود.

نقش مدیریت صحنه – کاری که غالبا نورپردازان با آن روبرو می ­شوند – مراقبت و مدیریت بازیگران در سالن تمرین، روی صحنه و به قول آن ­ها نمایش است.

یک بخش مدیریت صحنه معمولا از اجزاء زیر تشکیل شده است:

 

 

دوره طراحی صحنه تئاتر

مدیر صحنه

رئیس بخش که غالبا مسئولیت بهداشت و ایمنی روی صحنه و سالن تمرین را برعهده دارد.

این شخص معمولا از یک پست ارشد در کمپانی برخوردار بوده و از نزدیک با کارگردان کار می­ کند.

در سازمان‌های بزرگ ‌تر و در بسیاری از تورها، بخش مدیریت صحنه توسط مدیر کمپانی هدایت می‌ شود.

در چنین شرایطی، پرداخت بسیاری از دستمزدها و غالب وظایف مدیر تولید نیز برعهده او خواهد بود.

 

معاون مدیر صحنه[1]

او نه­ تنها نفر دوم گروه محسوب می­ شود، بلکه معمولا مسئولیت به ­روز نگه داشتن کتاب را نیز برعهده دارد.

کتاب، یک کپی به­ روز از نمایشنامه با تمام اشاره ­های موجود در هر بخش آن است.

معاون مدیر صحنه در طول اجراها، عامل ارتباطی (تماس­ گیرنده) نمایش خواهد بود.

معمولا این موضوع بسیار حیاتی خواهد بود و طراح نور باید با تماس ­گیرنده نمایش رابطه کاری خوبی داشته باشد.

 

دستیار مدیر صحنه [2]

دستیار مدیر صحنه ممکن است وظایف مختلفی از جمله آماده ‌سازی صحنه یا فضای تمرین برای هر اجرا یا تمرین، با تنظیم وسایل و مبلمان، خرید و ساخت وسایل کوچک و کمک به تغییرات سریع بازیگر و نگهداری لباس در زمانی که بخش جامه­ داری وجود ندارد را برعهده داشته باشد.

برخی از کمپانی ­ها از دستیار مدیر صحنه، به ­عنوان کاربران فنی صدا و گاه نور نیز استفاده می ­کنند.

در زمان تمرین، حداقل یکی از اعضای گروه مدیریت صحنه – معمولا معاون مدیر صحنه –  در سالن تمرین حضور داشته و برای کارگردان و بازیگران یادداشت­ برداری می ­کند.

این یادداشت ­ها شامل حذفیات، اضافات، بلاکینگ و سایر جزئیات ضروری است که از تمام آن ­ها در تکمیل کتاب (همچنین نسخه آنی نمایشنامه) استفاده می ­شود.

در سنت کمپانی ­های رقص و اپرای بریتانیا و آمریکای شمالی، تقریبا تمام اشارات، در کتاب اجرا درج می ­شوند.

در جریان اجرا، تمام عوامل نمایش به­ واسطه آن ­چه در اشارات کتاب درج شده است، به­ وسیله تماس­ گیرنده فراخوانده شده یا در حالت آماده­ باش (استندبای) قرار می ­گیرند.

به­ عنوان مثال، عنوان ­شود:

“آماده ­باش اشاره نوری 6، اشاره صدای 3، اشاره پرواز 4، بازیگران در ورودی انتهای صحنه”.

هر فرمان آماده­ باش باید توسط یک کاربر صدا، نور، پرواز و یک دستیار مدیر صحنه که نزدیک به بازیگران ایستاده است تایید شود. سپس تماس‌ گیرنده نمایش، با اتاق نور و صدا تماس گرفته و فرمان حرکت را به شرح زیر صادر می ­کند:

“نور 6 برو، صدای 3 و پرواز 4 برو، بازیگران انتهای صحنه برو”.

موقعیت دقیق هر “برو” در نمایشنامه ثبت و ضبط شده است. این شیوه کاری، انعطاف ­پذیری بیشتری برای کارمندان فراهم ساخته و در عین­ حال یکپارچگی پرفورمنس را حفظ می­کند.

اگرچه می­ تواند واکنش خلاقانه کاربران را محدود سازد.

 

برای دریافت نسخه پی دی اف این نوشتار کلیک کنید:

بخش های مدیریت صحنه

[1] DSM

[2] ASMs

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *