راهبردهای طراحی صحنه های تهران دوران پهلوی اول در سینما و مجموعه های تلویزیونی (با نگاهی خاص به مجموعه تلویزیونی مدار صفر درجه در چارچوب نظری "شیوه های معماری دوران پهلوی اول" سید محسن حبیبی)

 

پیام فروتن، یکتا برزی

 

یکی از محبوب ترین گونه های مجموعه های تلویزیونی گونۀ مجموعه های تاریخی است. طراحی صحنه این گونه آثار در زمره مشکل ترین انواع صحنه پردازی به شمار می رود. مشکلاتی نظیر عدم احاطه کامل بر دوره تاریخی مزبور و فقدان شناخت کامل معماری دوره یاد شده از جمله این مسائل به شمار می روند. هدف این نوشتار گشودن پنجره ای تازه و علمی بر معماری دوران پهلوی اول و چگونگی استفاده از آن برای طراحی صحنه تلویزیون و سینما است. دوره ای تاریخی که سریال های متعددی بر مبنای آن ساخته شده و در بسیاری از آن ها صحنه پردازی علمی و درستی صورت نگرفته است. روش مورد استفاده در تحقیق روش تطبیقی است و در همین زمینه تلاش شده است از نظریه های دکتر حبیبی و دسته بندی وی مبنی بر معرفی چهار الگوی مشخص و علمی معماری دوره پهلوی اول استفاده شود. در ادامه، طراحی صحنه مجموعه مدار صفر درجه بررسی شده و الگوی چهارگانه دکتر حبیبی با صحنه پردازی این سریال تطبیق داده شده است. نتیجه این تحقیق طراحی صحنه مدار صفر درجه را به عنوان نمونه ای درست، علمی و منطبق بر اصول معماری شهری دوره پهلوی اول معرفی کرده است و آن را به عنوان یک الگو به طراحان صحنه پیشنهاد می دهد.