گنجینه شماره 7 موزه متروپولیتن
خوشنویس: مولانا اظهر[1] (متوفی 76/1475)
افغانستان کنونی، هرات، حدود: 1430
الف. بهرام گور و شاهدخت هندی در شنبهای در قصر[2]
آبرنگ و طلا روی کاغذ
6/21 در 7/11 سانتیمتر
هدیه الکساندر اسمیت کوکران[3]، 1913 13.228.13.4
ب. چگونگی غرق شدن شکارچی در چاه[4]
جوهر، آبرنگ مات و طلا روی کاغذ
5/22 در 1/12 سانتیمتر
هدیه الکساندر اسمیت کوکران، 1913 13.228.13.5
ج. دید زدن زیبارویان از پشت پنجره بسته[5]
جوهر و آبرنگ مات، نقره و طلا روی کاغذ
5/22 در 4/12 سانتیمتر
هدیه الکساندر اسمیت کوکران، 1913 13.228.13.6
نسخه خطی که این 3 ورق از آن گرفته شده است، حاوی هفت پیکر – یکی از 5 کتاب خمسه – نظامی است. رسم الخط ظریف، تذهیب مفصل افتتاحیه و 5 تصویر تمام صفحه، از مهمترین ویژگی های نسخ خطی تولید شده در محافل دربار تیموری در ربع دوم قرن پانزدهم است که احتمالا در هرات تولید می شدند. این نسخه خطی در قرن شانزدهم، به هند منتقل شد و در آن جا وارد کتابخانههای حاکمان مغول، اکبرشاه و شاه جهان شد.
منظومه نظامی که در سال 1197 سروده شده است به شرح زندگی بهرام گور، حاکم ساسانی می پردازد. این اثر که با توصیف مهارت بهرام به عنوان یک شکارچی آغاز می شود، با شرح اقدامات او به عنوان یک فرمانروا پایان می گیرد. ساختار اثر عمدتا حول دوره های یک هفته ای و بازدید حاکم از قصرهای هفت شاهدخت مختلف است. هریک از شاهزاده خانمها از منطقهای از جهان آمده اند، لباسهایی به رنگی خاص میپوشند و با روایتی هیجانانگیز و آموزنده، بهرام را سرگرم میکنند.
یادداشتهای انجام شده در دربار اکبرشاه و شاه جهان، این نسخه خطی را دارای 7 تصویر توصیف کرده که 2 تصویر آن در سال 1913 به موزه متروپولیتن رسید. برخلاف کیفیت بالای این نسخ خطی، منشا آن ها به صورت ادواری همواره مورد مناقشه بوده است؛ زیرا خط موجود در آن (شماره 56 ب) ترکیبی از امضای خطاطان مشهور قرن پانزدهم نظیر مولانا اظهر – با تاریخ اتمام 988 هجری قمری/1580 میلادی – است که با تاریخی که خان خانان دربار آن را به اکبرشاه اهدا کرد، مطابقت دارد؛ نه با زمان تولید آن [2]. بررسی جان سیلر از کتیبه های مغولی این نسخه نشان می دهد که حاکمان مغول یا کتابداران آن ها نیز به این نسخه پرداخته اند. ارزش مالی این نسخ از 500 روپیه در دوره سلطنت اکبرشاه به 1000 روپیه در عصر نوه او شاه جهان رسید [3].
منابع:
- Robinson, B. 1957-
- Williams Jackson and Yohannan 1914, pp. 71–79, no. 10.
- Seyller 1997, pp. 256, 281–82, fig. 17.
[1] Maulana Azhar
[2] Bahram Gur and the Indian Princess in the Palace on a Saturday
[3] Alexander Smith Cochran
[4] How the Hunter Drowned in the Well
[5] An Eavesdropper Peering at a Group of Beauties through a Shuttered Window