افشای سرنخ ‌های جدید درباره زندگی شکسپیر توسط باستان شناسی

ویلیام میچل[1]

ویلیام شکسپیر[2] به طور گسترده به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان تمام اعصار و یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین افرادی که تاکنون زندگی کرده است، شناخته می شود. آثار مکتوب او (نمایشنامه، نثر و غزل) به بیش از 100 زبان ترجمه شده و در سراسر جهان به روی صحنه میروند.

همچنین تمایل بسیاری درباره شناخت او و زندگی این نویسنده بزرگ وجود دارد. کتاب ها و مقالات بی شماری درباره زندگی ویلیام شکسپیر نوشته شده اند که بر اساس تحلیل علمی آثار او و مدارک رسمی وابسته به او و خانواده اش شکل گرفته اند. محبوبیت و میراث شکسپیر با وجود عدم قطعیت پیرامون زندگی او و مناقشاتی که درباره نویسنده و هویتش وجود دارد همچنان پابرجاست.

در سال های اخیر زندگی و زمانه ویلیام شکسپیر و خانواده ‌اش با روش‌ های پیشرفته باستان ‌شناسی و فنا‌وری ‌های میان رشته‌ ای در نیوپلیس[3] (خانه خانوادگی او که مدت ‌هاست ویران شده) و محل دفن او در کلیسای تثلیث مقدس[4] استراتفورد[5] مورد کنکاش قرار گرفته است. شواهد گرد‌آوری ‌شده از این تحقیقات توسط مرکز باستان‌شناسی دانشگاه استافوردشایر[6]، دریچه های جدیدی را درباره علایق، نگرش‌ ها و انگیزه‌ های او – و خانواده‌اش – گشوده اند و نشان می ‌دهند باستان ‌شناسی چگونه می‌ تواند شواهد ملموس بیشتری در این زمینه ارائه دهد. این رویکردها را می توان مکمل روش های تحقیقاتی سنتی درباره شکسپیر که به شواهد اسنادی محدود و مطالعه آثار او محدود شده است دانست.

باستان‌ شناسی قادر است از طریق مکان‌ ها و اشیاء مرتبط با یک فرد، ارتباط مستقیمی را با او برقرار کند. کاوش‌ های گذشته در تئاترهای لندن عصر شکسپیر شواهدی از مکان ‌هایی که او در آن ها فعالیت می ‌کرد و غالب اوقات خود را در این اماکن سپری می ‌کرد، ارائه کرده اند.

در این میان نسبت دادن برخی اشیاء به شکسپیر دشوار است؛ این در حالی است که آثار مکتوب او، پرتره (ها) و مجسمه نیم تنه یادبود او همچنان برجای مانده اند. اگرچه تمام دارایی های شناخته شده شکسپیر – مانند آن ها که در وصیت نامه اش ذکر شده اند – دیگر وجود ندارند؛ اما به باور برخی کارشناسان، یک حلقه مهر طلا که با حروف اول W S حک شده است – با وجود منشا مشکوک آن – مهمترین شیء متعلق به این شاعر و استفاده او از آن است.

خانه شکسپیر

بزرگ‌ ترین و گران ‌ترین دارایی شکسپیر، خانه‌ او یعنی نیوپلیس بوده است. شواهدی که از طریق تحقیقات باستان ‌شناسی اخیر درباره پایه ‌های آن به دست آمده است، دانش قابل ارزیابی ای درباره فرایندهای فکری شکسپیر، زندگی شخصی او و موفقیت تجاری وی به ما ارائه کرده اند.

این عمارت در قرن 18 از بین رفت؛ اما مکان و بقایای آن در زیر یک باغ همچنان حفظ شد. این بنا که بیش از یک قرن پیش از خرید آن توسط شکسپیر در سال 1597 در مرکز استراتفورد-اپون-آون ساخته شده بود، از همان ابتدا، از نظر معماری چشمگیر بود و یکی از بزرگترین اقامتگاه های داخلی در استراتفورد به شمار می رفت. خانه شکسپیر، تنها خانه ای به سبک حیاط و تالار باز در شهر محسوب می شد.

– نیوپلیس، بازسازی توسط هنرمند فیلیپ واتسون.

این گونه خانه ها خاص طبقات بازرگان و نخبگان بود و شکسپیر با خرید و بازسازی آن بر اساس دیدگاه و سلیقه خود، ضمن نمایش سنت های اجدادی خود، از آخرین مدها در زمینه معماری نیز استفاده کرد. مصالح ساختمانی مورد استفاده در بازسازی بنا، ساختار اولیه آن و توسعه مجدد بعدی، همگی می توانند به عنوان شواهدی از انتخاب های عمدی و وسواس گونه شکسپیر و خانواده اش مورد ارزیابی قرار گیرند.

شکسپیر در بازسازی خانه اش، بر ظاهر بیرونی خانه بیشتر تمرکز کرد و از یک گالری بلند و سایر تزئینات معماری شیک بهره برد. درست به همان ترتیب که از یک جنتلمن خوش درآمد و پرشور آن دوران انتظار می رفت. در این میان، بسیاری دیگر از ویژگی ‌های قرون وسطایی عمارت حفظ شد و احتمالا از تالار خانه به‌عنوان خودنمایی و مکانی برای اعلام رونق و ارتقای مقامش استفاده می کرد.

این عمارت، فضایی برای زندگی، کار و سرگرمی را برای شکسپیر و خانواده بزرگش فراهم ساخت. همچنین مکانی بود که از اهمیت محلی و انجمن های نمادین برخوردار بود. به شکل جالب توجهی، ظاهر خانه مشابه مسافرخانه های دارای حیاط لندن و نواحی دیگر بود که شکسپیر به خوبی با این فضاها آشنا بود و بدین ترتیب، فرصت میزبانی از نمایش ‌های خصوصی او را فراهم می ‌ساخت.

– حیاط نیوپلیس با یک صحنه برپا شده در آن؛ بازیگران و مخاطبان دعوت شده در تصویر دیده می شوند. طراحی بر اساس بازسازی اجراهای تئاتر مسافرخانه های دارای حیاط. فیلیپ واتسون.

در جستجوی شاعر

شواهد گسترده‌ای از دارایی‌های شخصی، رژیم غذایی و فعالیت‌ های اوقات فراغت شکسپیر، خانواده‌اش و ساکنان نیوپلیس در طول تحقیقات باستان‌ شناسی کشف شده است و آنچه ما از زندگی روزمره او می ‌دانیم را متحول ساخته است. یک نمایشگاه آنلاین که در اوایل ماه می 2020 در دسترس عموم قرار گرفت، مصنوعات سه بعدی اسکن شده بازیابی شده در سایت نیوپلیس را به نمایش گذاشت. این اشیاء، که برخی از آن ها ممکن است متعلق به شکسپیر باشند، برای توصیف توسعه زمانی و فعالیت ‌های انجام شده در این مکان انتخاب شدند. دسترسی آزاد به این اشیاء مجازی، انتشار این نتایج مهم و ظرفیت تحقیق برای دیگران را ممکن ساخته است.

– اسکن سه بعدی یک آجر که از نیوپلیس شکسپیر به دست آمده است. یکی از بسیاری از آجرهایی که میان قاب چوبی خانه قرار می ‌گرفت. مرکز باستان شناسی دانشگاه استافوردشایر.

این جا نهفته است

شواهد باستان شناسی به دست آمده از تحقیقات محل دفن شکسپیر نیز برای ارائه شواهد بیشتر درباره باورهای شخصی و خانوادگی او مورد استفاده قرار گرفته است. برای بررسی قبور خانوادگی شکسپیر از یک فرستنده چند فرکانسی زیرزمینی (GPR) در زیر تالار کلیسای ترینیتی مقدس استفاده شد. این در حالی است که روایات متعددی درباره محل دفن شکسپیر وجود دارند. از جمله این تردیدها میتوان به وجود قبر، محتوای آن، داستان هایی درباره نبش قبر و دفن پیکر شکسپیر در دخمه بزرگ خانواده اشاره کرد. این کاوش تایید کرد که در گورهای کم عمق و در زیر سنگ قبرها پیکرهایی وجود دارند و اعضای خانواده شکسپیر بدون تابوت و پیچیده در کفن هایی ساده دفن شده اند. تجزیه و تحلیل انجام شده به این نتیجه رسید که قبر شکسپیر در گذشته گشوده شده و احتمالا جمجمه او به سرقت رفته است. این تحقیقات، برخی از روایات موجود را تائید کرده اند.

– داده های GPR قبرها (به رنگ سبز) خانواده شکسپیر. طرح‌ بندی ویژگی ‌های خطی با نواحی سیاه میان حفره‌های طبیعی موجود در اطراف دفینه ‌های ساده را نشان می‌ دهد. قبر ویلیام از سمت چپ در جایگاه دوم قرار دارد. مرکز باستان شناسی دانشگاه استافوردشایر.

این گورهای خانوادگی، مکان قابل توجه و البته گران قیمتی را در کلیسای تثلیث مقدس اشغال کرده اند. با این وجود، ماهیت ساده قبر شکسپیر، بدون برخورداری از تزئینات ویژه نخبگان یا گور بزرگ خانوادگی، همراه با اعتقاد او مبنی بر این که کسی نباید مزاحم وی شود، مؤید نوعی باور ساده منطقه ‌ای بر مبنای عبادات مذهبی دینی و وابستگی او به زادگاهش است.

ما همچنان چیزهای زیادی درباره زندگی شکسپیر نمی دانیم؛ بدین ترتیب، پژوهشگران باید به بررسی شواهد موجود ادامه دهند. شیوه ‌های باستان ‌شناسی می‌ توانند اطلاعات قابل سنجشی را ارائه دهند که از طریق تحقیقات سنتی شکسپیر در دسترس نیست. با این حال درست مانند سایر رشته ‌ها، تفسیر – بر اساس شواهد – کلیدی برای کشف اسرار پیرامون زندگی (و مرگ) بزرگترین نویسنده انگلیسی زبان خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر درباره زندگی شکسپیر به دو کتاب زیر مراجعه کنید:

کتاب آشپزی شکسپیر

زیست نامه شکسپیر

منبع اصلی:

مقاله ویلیام شکسپیر: باستان‌ شناسی سرنخ‌ های جدیدی را درباره زندگی (و مرگ) شاعر آشکار می ‌کند[7]، نوشته ویلیام میچل.

منبع:

Ancient Origin

https://www.ancient-origins.net/news-history-archaeology/shakespeares-life-0013611

به روزرسانی: 24 آوریل 2020

[1] William Mitchell 

[2] William Shakespeare

[3] New Place

[4] Holy Trinity Church

[5] Stratford

[6] Staffordshire University

[7] William Shakespeare: archaeology is revealing new clues about the Bard’s life (and death)

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *