اصول ترکیب بندی در قاب سینما – قسمت سوم: اشکال

در همه جای دنیا می توان با اشکال مختلفی روبرو شد. از معماری های سفت و سخت شهری گرفته تا فرم های روان موجود در طبیعت. این عناصر نیز همچون سایر مولفه های ترکیب بندی، زمینه ها و معانی خاصی را به همراه می آورند. مثلث ها اغلب برای نمایش پویایی قدرت مورد استفاده قرار گرفته و بیانگر نوعی نظام سلسله مراتبی هستند. مثلثی را در نظر بگیرید که با مسدود شدن در این نما ایجاد شده و این که چگونه سوژه در وسط قاب مرکزی قرار گرفته است. سوژه یاد شده در چنین موقعیتی، به وضوح ضعیف و ناتوان به نظر می رسد.

– خونسرد (1967)، مسدود کردن مثلثی.

دایره ها می توانند پویایی کاملا متفاوتی را برای یک ترکیب بندی به ارمغان بیاورند. در برخی موارد، احساس نظم آرام یا در این نما از بیل را بکش 1، حسی از محاصره شدن از هرسو توسط دشمن را به وجود آورند.

– بیل را بکش 1 (2003)، دایره کامل.

فراتر از هندسه خالص دایره ها و مربع ها، همچنین می توان به این فکر کرد که چگونه اشکال از رابطه میان سوژه ها یا بین سوژه و پس زمینه ایجاد می شوند. یکی از این شیوه ها شامل ایجاد یک قاب ثانویه درون قاب اصلی است.

قاب در قاب

شیوه های ترکیب بندی خاصی وجود دارند که یک نما را از نظر بصری زیبا می کنند. روش های ترکیب بندی دیگری نیز وجود دارند که در بیان بصری یک داستان موثر واقع می شوند. قاب درون یک قاب هر دو مولفه را شامل می شود. ایجاد یک قاب در یک فریم به سادگی یافتن هر شکل یا عنصر بصری در صحنه است که می تواند سوژه را در یک نما قاب کند. این مولفه ها می تواند شامل قطعاتی همچون درها، پنجره ها یا مبلمان باشد. به عنوان مثال، این قاب نمادین درون یک نما از فیلم فارغ التحصیل از شکست یک پا به منظور قاب بندی شخصیت اصلی، بن استفاده کرده است. کاملا واضح است که هدف از این ترکیب بندی چیست. خانم رابینسون در حال ایجاد یک تله است و او را در موقعیتی ناخوشایند قرار می دهد که نمی تواند از آن فرار کند. او همچنین تلاش می کند تا بن را اغوا کند.

– فارغ التحصیل (1967)، قاب در یک قاب.

اگرچه این شیوه می تواند بسیار موثر باشد؛ اما همواره لازم نیست از عناصر پیش زمینه برای ایجاد یک قاب در یک فریم استفاده کرد. در نمای زیر، پرده های شفاف، یک قاب عمودی و مستطیل در اطراف سوژه ایجاد کرده و او را از محیط اطراف خود جدا ساخته اند. بدین ترتیب، چشمان ما مستقیما به سمت سوژه هدایت می شود.

– استاد (2012)، قاب در یک قاب.

قاب درون یک قاب فوق العاده موثر و کاربردی است. این شیوه نوعی تکنیک ترکیب بندی است که می تواند به روش های مختلف ایجاد شود. این نوع ترکیب بندی، به دلیل ویژگی‌های زیبایی‌شناختی و عملکرد روایی خود، برخی از نمادین‌ترین نماهای سینما را خلق کرده است.

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *