0

استوری برد طراحی نور چیست؟

یکی از رویکردهایی که از آن برای تکامل طراحی کلی نور استفاده می­ شود، استوری­ برد است.

استوری ­برد در دنیای فیلم و انیمیشن بسیار رواج دارد و در ساده ‌ترین حالت، مجموعه‌ ای از طرح ­های صحنه در لحظات مختلف است.

استوری ­برد را می ­توان با دست ترسیم کرد یا از طریق رندر کردن یک مدل سه­ بعدی رایانه ­ای از صحنه و همچنین، عکس گرفتن از ماکت صحنه به­ وجود آورد.

در صورت امکان، طراح نور، طراح صحنه و کارگردان باید جلسه ­ای تشکیل داده و استوری ­برد را با کمک یکدیگر بسازند.

 

 

در بسیاری از تولیدات نمایشی، استوری ­برد به کانون تکامل اجرا تبدیل شده و در مقام عامل الهام ‌بخش اولیه برای صحنه ‌سازی هر صحنه و نقشه راه کل تولید، عمل می‌ کند.

در نمایش ­هایی که از عناصر صحنه ­ای متحرک و بزرگ برخوردارند، از استوری ­برد هم برای برنامه­ ریزی و هم برای نشان دادن چگونگی دستیابی به هر صحنه متفاوت استفاده می ­کنند.

استوری­ برد در این مرحله از فرایند تولید – برای سایر دست ­اندرکاران تئاتر – می­ تواند میزان رشد و توسعه اثر در جریان تمرینات را محدود سازد.

اگر سایر اعضای گروه خلاق، تمایلی به مشارکت در خلق استوری ­برد را نداشته باشند، تهیه آن استفاده محدودی خواهد داشت.

با این­حال، برخی از طراحان نور، از استوری ­برد خود برای ارائه ایده ‌هایشان به کارگردان و طراح صحنه (و دیگران) استفاده کرده و به گسترش پاسخ ‌های خود کمک می ‌کنند.

از دیدگاه طراح نور، استوری­ بردهای دستی، رایانه ­ای و عکاسی شده از مزایا و معایبی برخوردارند.

یک استوری ­برد دستی می ‌تواند به ­وسیله پرینت یک طرح واحد از فضای اجرا یا حتی به­ واسطه کپی ‌هایی از عکس ‌های ماکت دکور تهیه شده باشد.

بسیاری از طراحان نور مایلند از کاغذ سیاه استفاده کرده و آشکارسازی فرم را با پاستل سفید یا رنگی انجام دهند.

کارهای دستی می­ توانند پاسخ سریعی به این خواسته بدهند.

همچنین می‌ توان آن را در اتاق با سایرین به اشتراک گذاشت؛ زیرا بیشتر افراد احساس می‌ کنند می ‌توانند یک مداد بردارند و بر روی طرح چند علامت بگذارند.

طرح ‌های اولیه می ‌توانند بسیار دوستانه، ارگانیک و قابل­ تغییر به نظر رسیده و معمولا برای مرحله ‌ای از فرایند طراحی مناسب است که هنوز چند هفته یا چند ماه به زمان اجرا باقی مانده باشد.

از سوی دیگر، رندرهای رایانه ­ای برای هرکس که با تصاویر بازی ­های رایانه ­ای بزرگ نشده باشد، کاملا غریب جلوه می ­کنند و اگر به­ نظر برسد که تنها یک متخصص می­ تواند تغییراتی در رندر ایجاد کند، می­ توانند ترسناک باشند.

با این­حال، این ­گونه استوری ­بردها می ­توانند تصویر بسیار واضح ­تری از ظاهر نتیجه نهایی ارائه دهند (بازهم به شرط آن­ که بیننده بتواند فناوری گذشته را مشاهده کند).

این دست از طرح­ ها غالبا می ­توانند برای مشاهده از موقعیت ­های مختلف مخاطب، تهیه شوند.

بسیاری از برنامه ­های رایانه ­ای که از آن ­ها برای تولید رندر استفاده می­ شوند، ساعت ­های بسیاری را برای خلق یک مدل صحنه دقیق به خود اختصاص می­ دهند.

برخی دیگر نیز نیاز دارند که سیستم نورپردازی آن ­ها – پیش از تولید یک رندر روشن – کم و بیش کامل باشد. از این دلایل به­ عنوان عوامل محدودکننده استفاده از این نوع فناوری یاد می­ شود.

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *