- صفحه نخست
- دوره های آموزشی
- دوره های حضوری و آنلاین
- تور خواندنی
- فیلم های آموزشی
- کارگاه های مجازی
- جزوات آموزشی
- دستورالعمل نگارش استیتمنت
- ایونت های صحنه پردازانه
- میزانسن و طراحی صحنه در فیلم راننده تاکسی
- لباس های مدرن ابتدای قرن بیستم چگونه شکل گرفتند
- ظهور و سقوط سینمای اکسپرسیونیسم در آلمان
- مد و طراحی لباس کانستراکتیویستی روسی
- مقدمه ای بر گنجینه هنر ایران در موزه متروپولیتن نیویورک
- ظهور بیوتلماتیک و بیوروباتیک
- انتشارات
- پادکست
- سفارشات
- وبلاگ
- تماس با ما
- درباره ما
- همکاری با من
طراحی سیستم برای طراحی صحنه تئاتر
چكيده
دنياي جديد تئاتر بي ترديـد مرهـون نظريـات آدولـف آپيـا وگـوردن كريـگ انگليسي است. از وراي آراء آن ها بود كه طراحي صحنه به عنوان مهم ترين تحول تئاتر جديد، دنيايي ديگر را كشف كـرد. امـا در ايـن ميان، آن چه حائز اهميت جلوه مي كند آن است كه تاكنون تقريبا قواعد مشخـصي بـراي طراحـي صـحنه تئـاتر و چگـونگي مراحـل طراحي در اين عرصه تدوين نشده است و معمولاٌ همه چيز به دست قريحه و تجارب كاملا شخصي طراح سپرده مي شـود. از سـوي ديگر، معماري، به عنوان پايه طراحي صحنه جديد راهكارهاي مناسبي براي تدوين اين قواعد پيش روي طراحـان صـحنه قـرار داده است؛ كه لزوم توجه به آن ها انكارناپذير است. نوشتار حاضر تلاش دارد تا از ميان نظريات تحليلي سه تن از بزرگ ترين نظريـه پـردازان طراحي صحنه و معماري معاصر، آپيا، كريگ و لوكوربوزيه به تشريح يكي از طرح هاي صحنه نگارنده كـه بـر مبناي اين پژوهش صورت گرفته و به مرحله اجرا درآمده است، قواعدي را به صورت يك سيستم در زمينه طراحـي صـحنه علمـي پيشنهاد كند.
نشريه هنرهاي زيبا، شماره 25، بهار 1385.