ویژگی های بنیادین یک داستان خوب

امروزه ایونت ها یا رویدادها بر جنبه های نمایشی تاکید کرده و بر داستان و روایت استوارند.

داستان ایونت باید ساده، منحصر به فرد، ملموس و احساس­ گرایانه باشد.

سادگی، چکیده توانایی شما در خلق و روایت داستانی است که به راحتی توسط مخاطب درک می ­شود.

منحصر به فرد بودن، کیفیت اصیل داستان و ایونتی که برپا می­ کنید را تضمین خواهد کرد.

ملموس بودن، اهداف ایونت را مشخص کرده و آن ­ها را ابراز می ­دارد.

سرانجام، احساس­ گرایی، به توانایی داستان و ایونت به ­منظور هدف قرار دادن سطح عاطفی مخاطبان به کمک تمام حواس آن­ ها اشاره می کند.

این رویکردها منجر به ارائه طرحی خارق ­العاده و خلاقانه می ­شوند.

4 عنصر اصلی هر داستان مناسب عبارتند از: پیام، درگیری، شخصیت ­ها و طرح.

 

پیام

ارزش اصلی یک ایونت

داستان ­گویی در طراحی ایونت، نه ­تنها به دلیل داشتن یک داستان خوب، بلکه برای انتقال ارزش­ های اصلی ایونت، ویژگی ­های اصیل و منحصر به فرد تجربه به ­کار رود.

از این­ رو، باید در طراحی ایونت، یک پیام مشخص تعریف شود.

موضوع اصلی ایونت شما چیست؟

ارتباط آن با خواسته­ ها و انتظارات مخاطبان هدف شما چگونه تعریف می ­شود؟

سازندگان بازی تعاملی و غوطه­ وری فرار شرلوک[1] (با الهام از سریال معروف شبکه BBC)، این پیام را به طرفداران خود ارائه کردند: «لندن به شرلوک نیاز دارد: متاسفانه شما هم.

آیا می­ توانید پا در کفش کاراگاه افسانه ­ای بگذارید؟ موفق باشید: بازی شروع شد».

معنای این پیام روشن است.

شما برای خرید بلیت، گریز به جهان شرلوک لندن و «غرق شدن در دنیایی پر رمز و راز و کاملا جدید» دعوت شده ­اید.

 

درگیری

هرج و مرج و هماهنگی

هر داستان خوب حاوی تنش میان هرج و مرج پیش­ بینی نشده و هماهنگی قابل پیش­ بینی شرایط توصیف شده است.

باید اتفاقی رخ دهد و جهان عادی را تغییر دهد.

به ایده ایونت خود نگاه کنید.

هدف از برگزاری این مراسم چیست؟

چه پیشنهادی ارائه می ­کند؟

به­ عنوان مثال، اگر هدف شما این است که شبی را برای افراد بازنشسته بزرگسال ترتیب دهید که در آن بتوانند با یکدیگر معاشرت کرده، برقصند یا موسیقی گوش دهند، قطعا یکی از جدی­ ترین مسائل زندگی آن­ ها، یعنی تنهایی را حل خواهید کرد.

افراد تنها و بازنشسته غالبا از کمبود توجه و ارتباط رنج می ­برند.

ایونت شما با فراهم آوردن مکانی که بتوانند در آن فعالیت ­های مفرحی داشته و احساس توجه و مراقبت کنند، به حل این مشکل کمک خواهد کرد.

مثال دیگر، برگزاری یک ایونت جمع ­آوری کمک مالی برای حمایت از یکی از موسسات خیریه محلی است.

چالش این ایونت نیز واضح است:

ما افراد زیادی در اطراف خود داریم که به حمایت و مراقبت نیاز دارند؛ اما معمولا بیش از حد مشغول مشکلات خود هستیم و زمان لازم برای توجه به نیازهای دیگران را نداریم.

ایونت شما می ­تواند به جلب توجه نسبت به یک موسسه خیریه کمک کرده و از آن حمایت مالی کند.

 

اصول و مبانی طراحی و تولید ایونت

اصول و مبانی طراحی ایونت

شخصیت ­ها

انتخاب یک قهرمان

یک چالش موفق نیاز به یک قهرمان دارد.

شخصیت ­های اصلی داستان/ ایونت شما چه کسانی هستند؟

مخاطبان؟ مجریان؟ شما در مقام یک شرکت؟

یکی از شیوه ­های بسیار مفید و موفق برای شناسایی مخاطبان هدف هر ایونت، خلق داستانی پیرامون آن­ ها است.

دفترچه یادداشت خود را بردارید، یا از وایت ­برد استفاده کنید.

شخصیت­ هایی، اعم از مرد یا زن را طراحی کنید. درباره آن ­ها داستان ­پردازی کنید.

از خود بپرسید:

آن ­ها چه کسانی هستند؟

نامشان چیست؟

کجا زندگی می ­کنند؟

کجا کار می ­کنند؟

علاقمندی آن­ ها چیست؟

چقدر درآمد دارند؟

چه موسیقی ­ای گوش می­ دهند؟

چه غذایی را ترجیح می ­دهند؟

مشکلات آن ­ها چیست؟

چه چیز آن­ ها را خوشحال می ­کند؟

آن ­ها معمولا در چه ایونت ­هایی شرکت می ­کنند؟ چرا؟

چه چیز آن ­ها را جذب می­ کند؟

این تمرین به شما کمک می­ کند، مخاطبان خود را تجسم کرده و نسبت به انتظارات آن ­ها درباره یک ایونت مشابه ایونت شما، به نتایجی دست پیدا کنید.

اما چگونه می ­توان به این شخصیت ­ها رسید؟ چه نوع پیامی را باید ارسال کنید و چه روش ارتباطی را باید انتخاب کنید؟

 

 

طرح

چکیده تمام عناصر داستانی

طرح داستانی، چکیده تمام عناصر مهم داستان را در روایتی ثابت با جریانی مناسب، هماهنگ می ­کند.

طرح داستانی، مسئول پیشرفت داستان است.

یک داستان خوب، غالبا با خلق یک صحنه آغاز می ­شود:

قهرمان داستان، معرفی شده و جزئیات خاصی کشف می ­شوند.

بدین ­ترتیب، می ­توان تصور کرد در انتظار چه چیز خواهیم بود.

سپس به گره ­افکنی می ­رسیم.

داستان، با گذشت زمان توسعه یافته تا به اوج خود می ­رسد.

در این ­جا قهرمان به یاری می ­آید تا گره موجود را باز کند.

در نهایت، قهرمان داستان به هدف خود دست می ­یابد.

هنگامی­ که قصد دارید این فرایند را بر پیکر ایونت و داستان آن بپوشانید، ایده اصلی ایونت را فراموش نکنید:

پیام اصلی ­ای که قصد دارید با آن ارتباط برقرار کنید.

این ایونت، باید هدفی در بر داشته باشد. هدفی که به حل یک چالش خاص کمک کند.

در این ­میان، شخصیت ­ها یا شاید تنها یک قهرمان اصلی، چه کسانی هستند؟

به ­عنوان مثال، هنگامی ­که شما برای ایونت معرفی مدل جدید خودروی فراری[2] طراحی می ­کنید، خود خودرو می ­تواند شخصیت اصلی ایونت باشد؛ یا شخصی باشد که آن را می ­راند.

آن­ چه مسلم است، همه چیز به محتوای ایونت و زمینه آن بستگی دارد.

 

[1] Sherlock Escape

[2] Ferrari

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *