فرایند طراحی صحنه خطی نیست

طراحی صحنه به ­عنوان یک فرایند خلاقانه، نباید بر «مخاطب» بی­ شکل متمرکز شود؛ بلکه باید به یکایک تماشاگران توجه داشته باشد.

یک طراح صحنه باید گام ­به ­گام، محرک ­های عاطفی و ذهنی نمایش را به ­منظور ارائه یک تجربه معنادار و تحول ­ساز تنظیم کند.

چالش توام با تجربه آن است که طراحان صحنه به ­طور مستقیم تجربه را کنترل نمی ­کنند و هیچ دو تجربه متفاوتی – حتی هنگامی ­که از یک متن و نمایشنامه یکسان استفاده ­کنند – یک شکل نیستند.

پیشنهاد طراحی صحنه، بیانگر تجربه مورد نظر است.

با این­ حال، هر تماشاگر برداشت و انتظارات خود را به همراه می­ آورد که غالبا ناشی از تجربیات پیشین و زمینه ­های فرهنگی، مذهبی یا اجتماعی آن ­ها است.

در نتیجه، تعامل میان طراحی صحنه و ذهن افراد مختلف، تجربه منحصر به فردی را به وجود می­ آورد. کسب این تجربه – بر اساس نظریات سوابو[1]، لارسن[2]، هالدروپ[3] و برنهولد[4] تنها در عرصه طراحی امکان ­پذیر است.

طراح صحنه، با کنترل مستقیم بر طراحی صحنه فیلم یا نمایش، تمام عناصر مهم آن را توسعه داده و دست به برنامه ­ریزی می­ زند.

روند مصرف این طراحی صحنه از طریق مشارکت در یک تجربه واسطه ­ای شکل می­ گیرد و به ­شدت تحت ­تاثیر مصرف ­کنندگان اثر و زمینه ­های اجتماعی، فرهنگی و تجربی آن­ ها است.

محتوای یک فیلم یا تئاتر شامل کلیه کنش ­های مسلسل آن اثر است.

در این میان، تجربه، تاثیر کلی طراحی صحنه را نشان می ­دهد. از جمله، مشارکت حسی، واکنش­های عاطفی و تعامل.

روند طراحی صحنه یک فیلم یا تئاتر بسیار پیچیده است. به هیچ­ وجه نمی ­توان ساختار آن را به­ صورت خطی – به ترتیب توافق شده مراحل – اجرا کرد.

در حقیقت، هر ساختار پیشنهادی ممکن است تخیل و خلاقیت طراح صحنه را از بین ببرد.

با توجه به این نکته مهم، می­ توان به یک چهارچوب انعطاف­پذیر (نمودار) رسید که مراحل اصلی طراحی صحنه را پوشش می ­دهد.

این در حالی است که این چهارچوب، روند طراحی صحنه را نیز محدود نمی ­کند. چارچوب یاد شده از 3 حوزه موضوعی تشکیل شده است: زمینه طراحی صحنه، مفهوم طراحی صحنه و اجرای طراحی صحنه.

 

مدیریت فرایند طراحی صحنه در تئاتر

 

چارچوب طراحی صحنه.

 

زمینه طراحی صحنه به بستری گفته می­ شود که طراحان صحنه در آن فعالیت می­ کنند و به ماهیت تجربی وقایع، جایگاه و نقش آن ­ها در فضای کنونی اقتصادی مربوط به تولید اثر می پردازد.

مفهوم طراحی صحنه، با فرایند توسعه مفهوم طراحی صحنه سروکار دارد و رابطه مستقیمی با داستان ­گویی به ­عنوان یک راهبرد ابتکاری، به­ منظور طراحی صحنه می پردازد.

در این ­میان، چند ابزار خلاقانه برای توسعه مفهوم، از جمله نقشه ­برداری ذهنی و اسکیس ذهنی وجود دارند که به طراح صحنه کمک می کنند.

پیاده ­سازی طراحی صحنه نیز شامل مدیریت گروه اجرایی، ابزار مدیریت پروژه و بودجه ­بندی، طرح ­ریزی و کسب پیروزی، معرفی خلاق و توسعه پایدار در طراحی صحنه است.

[1] Svabo

[2] Larsen

[3] Haldrup

[4] Berenholdt

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *