شگفتی در طراحی صحنه ریگولتو

پیر یووانوویچ[1] صحنه ای با عناصر متحرک را برای ریگولتو[2]ی وردی[3] که در اپرای بازل به روی صحنه رفت، خلق کرد.

پیر یووانوویچ، طراح داخلی فرانسوی، صحنه ای را برای نمایش ریگولتوی وردی در تئاتر بازل سوئیس برپا ساخت که از یک پلکان منحنی شکل است که از تمام عرض صحنه عبور می کرد برخوردار بود.

یووانوویچ در داخل این پلکان منحنی، چندین لته متحرک و منحنی را نصب کرد تا فضاهای متفاوتی برای بازیگران ایجاد کند. در امتداد لبه ها، درها و پنجره های ساده، دیوارهایی مسطح را به نمایش می گذاشتند.

 

لته های متحرک و منحنی، شکل پلکان منحنی که بر صحنه غالب است را بازتاب می دهند.

 

یووانوویچ، که به شدت به اپرا علاقمند است، معمولا در حوزه طراحی داخلی و مبلمان مسکونی فعالیت می‌کند. او در این طراحی صحنه این اجرا عناصر سبک خود را با شیوه صحنه‌ پرداز فرانسوی ریشار پدوزی[4] ترکیب کرده است. هدف او این بود که طراحی صحنه پس‌ زمینه ‌ای خنثایی را برای طرح پیچیده ریگولتو فراهم سازد.

 

از قطعات مبلمان ایجاد شده توسط یووانوویچ به عنوان تکیه گاه استفاده شده است.

یووانوویچ اظهار داشته است: «من می‌خواستم از رنگ‌ها و مواد معاصر و جسورانه استفاده کنم تا سطح درام نمایش را کامل کنم؛ همچنین یک اثر را از بعدی متمایز به نمایش بگذارم». او افزوده است: «طراحی صحنه باید کاربردی و سازگار با تغییرات اجرا باشد؛ در حالی که طراحی مسکونی یا مبلمان من غالبا به طراحی یک فضای خاص و بدون تغییر می پردازد.»

 

در این اجرا از نورپردازی رنگی برای برجسته کردن لحظات نمایشی و تغییر حال و هوای طراحی صحنه استفاده شده است.

Moving ceiling and art-deco chandeliers form setting for Prada menswear show

او ادامه می هد: «طراحی صحنه اپرا به من اجازه می دهد زیاده روی کنم، رویاپردازی کنم و احساسات قوی را احساس کنم.»

کار روی طراحی صحنه ای که بر ماهیت دراماتیک نمایشنامه تاکید می‌کرد، بسیار خوشایند بود؛ در حالی که در حرفه ام به عنوان یک معمار، تلاش می‌کنم فضاهای آرامی ایجاد کنم که در آن فرد احساس آرامش کند.»

این طراح صحنه همچنین قطعات مبلمانی را ایجاد کرد که شامل یک میز دایره قرمز و چهارپایه، یک تخت، یک مبل منحنی و یک لوستر بود.

او در همین رابطه ابراز داشته است: «من عناصر معماری را که به طور منظم در طراحی خود استفاده می‌کنم – مانند خطوط منحنی و یک راه پله مواج را وارد طراحی صحنه این اثر کردم.»

 

عناصر معماری در طراحی صحنه تعبیه شده است.

 

در این اجرا از طراحی نور به منظور تکمیل طراحی صحنه و ایجاد تمایز واضح میان حالات مختلف و برجسته کردن لحظات اقلیمی استفاده شده است.

انتخاب رنگ ‌های روشن قرمز، آبی و سفید برای لته های منحنی با دقت صورت گرفته است تا شخصیت‌ها را قاب کرده و توجه را به تغییر منش ها در طول نمایش جلب کنند.

 

یووانوویچ برای طراحی صحنه این اثر مبلمان خاصی را طراحی و اجرا کرد؛ از جمله یک میز دایره قرمز رنگ و چهارپایه.

 

از دیگر نمونه‌های اخیر طراحی صحنه های یووانویچ می توان به مجموعه‌ای از لوسترهای آرت دکو برای نمایش لباس مردانه پرادا (پاییز زمستان 2023) و 5 صندلی آفروفوتوریستی اشاره کرد که در پلنگ سیاه: واکاندای ابدی[5] به نمایش درآمد.

این مطلب را هم بخوانید:

https://orangeroom.ir/wp-admin/post.php?post=7478&action=edit

تماشای تصاویر بیشتر

Pierre Yovanovitch creates set with moving elements for Verdi’s Rigoletto at Basel Opera

 

منبع: Dezeen

https://www.dezeen.com/2023/02/03/pierre-yovanovitch-rigoletto-set-basel-opera/

3 فوریه 2023

نوشته: سوداتو باه[6]

عکس ­ها: پائولو آباته[7]

[1] Pierre Yovanovitch

[2] Rigoletto

[3] Verdi

[4] Richard Peduzzi

[5]  Black Panther: Wakanda Forever

[6] Saudatu Bah

[7] Paolo Abate

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *