رسانه های دیجیتال تعاملی در تئاتر

طراحان حرفه ­ای رسانه های دیجیتال گاه به شوخی می­ گویند تنها 2 نوع نمایش وجود دارد: نمایش ­های آسان و نمایش ­های تعاملی. دیوید سالتز کارگردان و طراح در مقاله خود تحت ­عنوان «رسانه ­های زنده: فناوری تعاملی و تئاتر» اظهار می ­دارد: «جایگاه مقدس من در مقام کارگردان این است که یک رابطه چشمگیر میان بازیگر و رسانه به وجود آورم. بدین ­ترتیب، قادر خواهم بود به رسانه اعتبار بخشیده و به آن وزنی معادل بازیگران ببخشم».

رسانه­ های دیجیتال تعاملی، مولفه ­هایی هستند که بازیگران معمولا برای اجرای نقش خود نیاز به بازی یا واکنش نسب به آن دارند. به ­عنوان مثال، رسانه ­های دیجیتال تعاملی می­ توانند ویدیوی زنده بازیگر دیگری باشند؛ یا یک آواتار دیجیتال که بازیگر با آن گفت ­و گو کرده یا به کنترل آن می­ پردازد. همچنین رسانه­های دیجیتال تعاملی می ­توانند شامل هرگونه تصاویر ضبط­ شده متحرک باشند که بازیگر مستقیما آن ­ها را هدایت می­کند. نمونه ­های یاد شده تنها چند مثال در این حوزه هستند. این فهرست، بسیار طولانی و متنوع است.

رسانه­ های دیجیتال تعاملی باید از همان ابتدای طراحی، دارای یک چهارچوب مشخص و تعیین شده باشند. فرایند طراحی نیز باید در طول تمرین نمایش در آن ادغام شود تا تولید بتواند گسترش و توسعه یابد. این رویکرد، از فرایندی فشرده برخوردار است.

درست زمانی که بازیگر برای حفظ کردن دیالوگ ­های خود به خانه می­ رود، طراح رسانه ­های دیجیتال، ساعت ­های بی ­شماری را صرف ساختن رسانه و برنامه ­سازی می کند. یک فرآیند جذاب و دارای منفعت؛ زیرا به طراح این فرصت را می­ دهد تا لحظات تولید را تجربه کرده و به شکل حقیقی بر تئاتر تاثیر بگذارد. انواع رسانه ­های دیجیتال تعاملی عبارتند از:

 

 

شخصیت[1]

رسانه­ های دیجیتال می ­توانند در قالب یک شخصیت در صحنه حضور داشته یا جایگزین آن شوند. این عمل را می­ توان به شیوه­ های زیر انجام داد:

  • ضبط ویدئو از بازیگران
  • حضور دوربین زنده در صحنه
  • حضور از راه دور[2] دوربین زنده
  • آواتارها یا عروسک­ های دیجیتال
  • هوش مصنوعی (روبوت­ ها یا غیره)
  • زمان واقعی، مولفه­ های لگاریتمی
  • عناصر سنسورمحور

 

وسایل صحنه

  • فناوری تعبیه شده در یک شیء واقعی
  • ایفای نقش پروجشکن یا فناوری به­ جای یکی از وسایل صحنه و برقراری ارتباط بازیگران با آن
  • فناوری فیزیکی واقعی که بازیگران با آن وارد بازی و تعامل می ­شوند (به­ عنوان مثال، یک تلویزیون که بازیگر آن را خاموش و روشن می­ کند).

 

لباس

  • طراحی و اجرای ویدئو مپینگ بر روی بازیگران
  • توسعه بدن بازیگران و لباس ­های فیزیکی
  • هرچیز که از نظر حرکتی با بدن بازیگر انطباق یابد
  • فناوری­ های افزوده به لباس بازیگر

 

نورپردازی

  • پروجکشن تعقیب ­کننده
  • تعامل متقابل و رنگ­ محور، با استفاده از ابزارهای نورپردازی رایج و پروجکشن
  • شبیه ­سازی سایه سه­ بعدی بر اساس عناصر معماری

 

مخاطب – پاسخگو

  • شبکه تلفن همراه
  • ارسال پیام کوتاه
  • تعاملات تخصصی
  • سنسور محور

منبه: از دوره آفلاین پروجکشن و رسانه های دیجیتال

پروجکشن و رسانه های دیجیتال در تئاتر

[1] Character

[2]Telepresence

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *