طوفان مغزی در طراحی صحنه

 تبدیل ایده به یک طرح صحنه اجرایی، یک فرآیند خلاقانه است.

این تبدیل، به یک «تفکر بزرگ»، ذهن باز، تمایل به کشف سایر گزینه ­ها و یک محیط دوستانه و حمایتگر نیاز دارد.

امروزه وقتی از «فرایند تولید ایده» صحبت می­ کنیم، منظورمان طوفان مغزی است.

در تعریف طوفان مغزی آمده است: «حمله همه جانبه به یک مسئله؛ بمباران کردن آن با پرسش ­های سریع به ­منظور دستیابی به راه­ حل­ های مناسب» (Lupton).

شما به عنوان یک طراح صحنه می توانید پیش از آغاز فرایند طراحی صحنه یک جلسه طوفان مغزی را با حضور کارگردان و سایر طراحان پروژه اعم از طراح لباس، نور و… راه اندازی کنید.

البته اگر به اندازه کافی دموکرات هستید و اگر سایر عوامل یاد شده از صمیمیت کافی و ظرفیت و جنبه کار گروهی برخوردارند.

 

مراحل اساسی یک جلسه طوفان مغزی عبارتند از:

  1. یک مجری تعیین کنید

او که مسئولیت ثبت ایده ­های جدید (روی وایت ­برد، کاغذهای بزرگ و…) و جلب مشارکت سایر شرکت­ کنندگان برای به اشتراک گذاشتن افکار خود را بر عهده دارد، رهبری جلسه را نیز در دست دارد.

نقش دیگر مجری، برنامه ­ریزی و تعیین محدودیت زمانی برای جلسه طوفان مغزی است. در تمام طول روز نمی ­توان درباره ایده ­ها، بحث و گفت ­و گو کرد.

در حالت ایده ­آل، مدت زمان هر جلسه باید حدود 15 تا 20 دقیقه باشد. در این جلسه تنها بر روی 2 موضوع تمرکز کنید. مطرح کردن ایده ­های کلی، بی ­معنا است.

 

  1. موضوع را بیان کنید

به اشتراک گذاشتن ایده­ های کلی کاملا بی­ معنا است. فرض کنید می­ خواهید یک طراحی صحنه مدرن داشته باشید؛ بدین­ ترتیب، موضوع بحث مشخص است.

اکنون هر شرکت ­کننده در جلسه باید به سرعت درباره موضوع یاد شده، تامل کرده و یک یا چند ایده، پیرامون شکل ظاهری اثر پیشنهاد دهد.

طراحی صحنه مزبور، یک اثر جمع و جور است یا یک صحنه عظیم و سرشار از جزئیات؟ آیا می­خواهید فضای خاصی را به­نمایش بگذارید یا تنها به یک فضای بی نام و نشان می ­پردازید؟

 

  1. همه موارد را یادداشت کنید

تنها با نوشتن تمام ایده ­های پیشنهادی – حتی اگر غیرواقعی به ­نظر برسند – می­ توانید تصویری کامل از امکانات و فرصت ­ها به ­دست آورید.

در طول جلسه، هیچ ایده ­ای نباید رد شود؛ زیرا می­ تواند میان شرکت­ کنندگان، تنش ایجاد کرده و تعداد فرصت ­های حل یک مسئله یا ایجاد یک مفهوم واقعا جالب را محدود کند.

علاوه بر این، ثبت ایده­ ها به ذهن شما کمک می­ کند تا روی تفکر جدید تمرکز کند.

سرانجام، اگر ایده ­ای یادداشت نشده باشد، دیگر نمی­ توان از آن به­ عنوان یک فرصت استفاده کرد و تنها در قالب یک فرض مطرح شده است.

 

  1. پیگیری کنید

بعدا می ­توان برخی از ایده ­ها را با یکدیگر ترکیب کرد تا به توصیفی غنی ­تر یا راه ­حلی ممکن دست یافت. ایده ­های دیگر را می ­توان برای پروژه ­های آتی کنار گذاشت یا ذخیره کرد.

شما می ­توانید ایده ­ها را بسته به امکان­سنجی، کارآیی، هزینه، تازگی و جذابیت کلی آن ­ها دسته ­بندی کنید.

 

3 نوع ایده وجود دارد:

ایده ­های کنونی[1]: ایده ­های عملی با ریسک کم و مقبولیت بالا.

ایده­ های چگونگی[2]: ایده­ های مربوط به آینده. هنوز عملی نبوده، اما چالش­ برانگیز و الهامبخش هستند.

ایده ­های حیرت ­انگیز[3]: ایده های نوآورانه، سرشار از انرژی و کاربردی (Kuiper and Smit).

 

بدین­ترتیب، در پایان یک جلسه موفق طوفان مغزی، باید بتوانید حداقل چند ایده حیرت­ انگیز که از منظر توسعه مفهوم طراحی صحنه مفید هستند را شناسایی کنید.

 

[1] NOW

[2] HOW

[3] WOW

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *