اسرار صحنه پردازی خانه اژدها در گفت و گو با جیم کلی (طراح تولید سریال)

 

کایسا کارلسون[1] | 21 اکتبر 2022

جیم کلی، طراح تولید مجموعه تلویزیونی خانه اژدها[1]، یک جمجمه اژدها ساخت که “می تواند در موزه تاریخ طبیعی قرار گیرد”. همچنین از سه گانه تالار گرگ استفاده کرده است تا به فضای داخلی ایجاد شده حسی از “ماکیاولی” ببخشد.

کلی در یک تماس ویدیویی از استودیو برادران وارنر در لندن، به دازین[2] گفت: “نکته اصلی درباره خانه اژدها این است که می‌خواستیم جهانی باورپذیر و قابل قبول داشته باشد. می‌خواستیم تصاویر، ریشه در واقعیت داشته باشند”. کلی که پیشینه فعالیت در عرصه فیلم را نیز دارد، پیش تر طراحی تولید فیلم هایی همچون بلفاست[3] به کارگردانی کنت برانا[4]، مرگ روی نیل[5] و همچنین عشق واقعی[6] را انجام داده است.

– طراحی تولید خانه اژدها مانند “طراحی 10 فیلم بلند” در یک زمان واحد بوده است.

طراح باید پیش از آغاز خلق دنیای فانتزی خانه اژدها، یک “دوره آشنایی” با سریال تلویزیونی بازی تاج و تخت را طی می کرد. کلی در همین رابطه گفته است: “باید اعتراف کنم که واقعا بازی تاج و تخت را ندیده بودم، من باید تنها کسی در جهان باشم که این سریال را ندیده بودم. بنابراین باید یک دوره آشنایی کامل با این سریال را طی می کردم. هدف از طراحی صحنه خانه اژدها “در آغوش گرفتن و گسترش” آن چه پیش تر آمده بود، با استفاده از تجربه طراحی فیلم برای ساخت دکورهای بزرگ بود. او می افزاید: “لذت این کار این بود که اگرچه رسانه آن تلویزیون بود؛ اما بسیار به یک فیلم سینمایی شباهت داشت. فقط این که شما به صورت همزمان در حال ساخت 10 فیلم بلند با 4 کارگردان مختلف بودید”.

– پیش درآمد سریال، قرن ها پیش از بازی تاج و تخت روایت می شود.

کلی به منظور ایجاد حس کلی سریال، به تاثیرات معماری پیشین نسبت به بازی تاج و تخت، که قرن‌ها بعد روی می‌دهد، نگاه کرد.

او توضیح می دهد: “بازی تاج و تخت اساسا بر مبنای حساسیت های قرون وسطایی اروپا ساخته شده بود؛ ما تلاش کردیم غالب فضا را به دوران روم و بیزانس برگردانیم؛ بنابراین پالت آن را تغییر دادیم”. او می افزاید: “فضای قرون وسطایی یک ژانر کاملا آشنا در تلویزیون است؛ بنابراین سعی کردیم با قلعه رد کیپ[1] کمی آن را تقویت کنیم. ما تلاش کردیم کمی از معماری بسیار اولیه اسپانیایی را نیز وارد فضا کنیم”. معرفی کنیم.

– قلعه رد کیپ بر اساس معماری اولیه اسپانیا ساخته شد.

اثر مشهوری که دوره‌های زمانی بعد را به تصویر می‌کشد نیز تاثیر برجسته‌ای بر طراحی صحنه خانه اژدها داشته است. کلی برای ایجاد حس مناسب در فضای داخلی قلعه رد کیپ – جایی که قسمت اعظم فصل اول در آن می گذرد – از سه گانه تالار گرگ اثر هیلاری منتل[1]، نویسنده فقید بریتانیایی، استفاده کرد. داستان این سه گانه که موضوع آن به اوایل دهه 1500 اختصاص دارد، ظهور و سقوط توماس کرامول[2]، مشاور پادشاه هنری هشتم را به تصویر می کشد. کلی توضیح داده است: “من چیزهای زیادی از آن گرفتم. این یک اثر فوق العاده است؛ روشی که او فتنه و کیفیت ماکیاولیستی دربار هنری هشتم را به تصویر می کشد.”

– چندین نقطه دید ترکیبی به فضای رد کیپ افزوده شده است.

کلی می افزاید: “زمانی که به رد کیپ فکر می‌کردم، خیلی چیزها به ذهنم خطور می کرد. ما یک راه پله بزرگ، نقاط دید، پنجره ها و راهروهایی را طراحی کردیم که به عنوان مثال، دست شاه، اتو های تاور[1]، همیشه قادر بود ببیند چه کسی با چه کسی صحبت می کند؛ چه کسی با چه کسی در راهرو گام بر می دارد. بدین ترتیب باید احساس مراقبت از تهدیدات احتمالی را منتقل می کردیم.” کلی اظهار می دارد: “من مدام به اتو هایتاور در نقش توماس کرامول فکر می کردم.”

– اما دارسی[1] و تئو نیت[2] از پله‌های مجموعه بزرگ کامپوزیت عبور می کنند.

تیم طراحی تولید برای افزودن به حس تماشایی بودن و نمایش دسیسه‌ای که در دربار جریان دارد، دکوری ساخت که بازیگران را قادر می‌ساخت در حال حرکت از اتاقی به اتاق دیگر دیده شوند. “ما به جای ایجاد دکور‌های مجزا برای اتاق خواب، اتاق و راهروهای رد کیپ، یک دکور ترکیبی بزرگ ساختیم تا بتوانیم حرکت های بدون قطع و واقعی از یک فضا به فضای دیگر داشته باشیم. این رویکرد، به ایجاد حس ماکیاولیستی مورد نظر ما کمک کرد.” کلی می افزاید: “تصور می‌کنم نقش طراح تولید، ایجاد فضای روان‌شناختی برای یک داستان و روایت است؛ بنابراین زمانی که روی فیلم‌نامه کار می‌کنم این موضوع به شدت ذهن من را مشغول می کند.”

– یک جمجمه بزرگ اژدها از پلی استایرن ساخته شد.

این دکور، از دو ارتفاع متفاوت که هر یک از آن ها 2500 متر مربع مساحت داشته و در بالاترین نقطه خود به 14 متر می رسید ساخته شد. برای تولید این دکورها خدمه ای متشکل از 300 کارگر، چهار ماه و نیم کار کردند. مانند سایر دکورهای کلی، این صحنه نیز به گونه ای طراحی و اجرا شد که تا حد امکان واقعی به نظر برسد. با این حال، بخشی از طراحی تولید شامل ایجاد تصاویری واقعی از موجودات فانتزی، از جمله جمجمه اژدهای بزرگی بود که بر فراز یک محراب در رد کیپ آویخته شد.

– هدف جیم کلی خلق طرح های واقع گرایانه برای سریال بود.

این گروه برای دکورهایی که قرار بود از پلی استایرن بسازند، تعدادی ماکت ساختند تا طرح را درست قبل از استقرار بر روی قطعه نهایی به دست آورند. کلی گفته است: “این مجسمه با پلی استایرن ساخته شده و با گچ پوشانده شده بود. این یک قطعه باشکوه است که می‌تواند در موزه تاریخ طبیعی قرار گیرد؛ تا جایی که هیچ‌کس متوجه نمی شود که جنس آن از پلی استایرن است.”

او می افزاید: “ما احساس کردیم شاید در بازی تاج و تخت، جمجمه و بقایای اژدها چندان مورد احترام قرار نگرفته بود؛ بنابراین، می خواستیم واقعا آن را به یک محراب کامل با تمام شمع ها و احترامی که برای جمجمه قائل شده ایم تبدیل کنیم.”

– قلعه از حسی بیزانسی برخوردار است.

فصل اول خانه اژدها بر 3 خانه مختلف تمرکز دارد و طراح تلاش کرده است به هر یک از این دکورها حس متفاوتی بدهد. کلی گفته است: “ما سعی کردیم زبان بومی کمی متفاوتی را برای این 3 خانه ترسیم کنیم. های تاید با پنجره‌ها، تاق‌ها و تزئیناتش، کمی بیزانسی تر است؛ در حالی که رد کیپ، به حس اولیه قرون وسطی نزدیک‌تر است.” او اضافه می کند: “ما کل میز نقاشی شده [میز حکاکی شده] را بازسازی کردیم و به توسعه آن در قالب یک دکور ترکیبی کاملا جدید برای تطبیق با فیلمنامه های جدید پرداختیم.”

– نقاشی های دیواری، دیوارهای رد کیپ را تزئین کرده اند.

علاوه بر دکورهای بزرگ، طراحی تولید جزئیات ظریف‌تری از جمله نقاشی‌های دیواری “عریان نگاری” را نیز به وجود آورد. در همین رابطه کلی گفته است: “بخشی از هویت رد کیپ وابسته به این موضوع بود که آنها در دوران انحطاط زندگی می کردند. من نمی خواستم مسیر معمولی استفاده از تپستری را طی کنم. بدین ترتیب، این نقاشی های دیواری بزرگ را روی دیوارها نقاشی کردیم. آثاری که از روح پمپئی گرفته شده و اساساً عریان نگاری بودند.” او می افزاید: “ما باید این نقاشی ها را با دقت و ظرافت تمام فیلمبرداری می‌کردیم تا از طرح کلی کار بیرون نزنند و تنها به عنوان یک پیشنهاد در پس‌زمینه وجود داشته باشند.

– فضای داخلی خانه اژدها در استودیوی برادران وارنر فیلمبرداری شد.

پاییز امسال، شاهد نمایش پیش درآمد فانتزی دیگری به نام حلقه های قدرت بودیم که به رویدادهای پیش از سه گانه ارباب حلقه های جی. آر. آر. تالکین می پرداخت و این دو سریال به طور بالقوه برای بسیاری از بینندگان در قالبی یکسان رقابت می کردند. کلی گفته است: “ما بسیار آگاه بودیم که این سریال یکی از رقبای اصلی ما خواهد بود. به نظر من جهان تلویزیون و سینما، دنیای بزرگی است و فضا برای همه این چیزها وجود دارد.” او اضافه می کند: “شما تنها باید روی جهانی که می سازید تمرکز کنید.”

– هدف از تولید این مجموعه، “در آغوش گرفتن و گسترش” سریال پیشین بود.

منبع: دزین

عکس ها از HBO

 

[1] Emma D’Arcy

[2] Theo Nate

[1] Otto Hightower

[1] Hilary Mantel

[2] Thomas Cromwell

[1] Red Keep

[1] House of the Dragon

[2] Dezeen

[3] Belfast

[4] Kenneth Branagh

[5] Death on the Nile

[6] Love Actually

[1] Cajsa Carlson

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *