از “مراقبت و تنبیه” تا ضرورت احداث تئاترون های یونانی

تصویر شاخص
نویسنده

پیام فروتن

ناشر

فرگام

قطع

رقعی

ویژگی ها

مقاله علمی و پژوهشی ، فارسی و انگلیسی

سال انتشار

۱۴۰۱

دسترسی آنی به محتوا
تضمین کیفیت
بازگشت وجه به کیف پول
قوانین و مزایای استفاده

خرید محصول توسط کلیه کارت های شتاب امکان پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود محصول در اختیار شما قرار خواهد گرفت و هر گونه فروش در سایت های دیگر قابل پیگیری خواهد بود.

  • دسترسی به فایل محصول به صورت مادام‌العمر
  • تضمین کیفیت آموزش ها
  • فعال‌سازی آنی لینک دانلود، پس از ثبت سفارش
  • به صورت رایگان یک یا چند آموزش را دریافت می کنید.

 

این کتابچه که به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه شده، شامل یک مقاله ISI است که در ژورنال آکادمی جهانی مهندسی و فناوری منتشر شده است. مقاله، نظریه جدیدی درباره چگونگی شکل گیری و توسعه تئاترون های یونانی ارائه کرده است. نظریه جدید، این موضوع را از دریچه سیاسی _ بر اساس نظریات میشل فوکو – ارزیابی کرده است.

چکیده مقاله:

دلایل و انگیزه های متعددی برای شکل گیری تئاتر در یونان باستان ذکر شده و تحقیقات متعددی در اینباره ضورت گرفته است. غالب این تحقیقات درام یونانی را برخاسته از برگزاری مراسم آیینی دیونیزوس می دانند. مراسمی که از بخش های متعدد برخوردار بود و غالبا به شکل دسته روی به نمایش در می آمد. یکی از مولفه های بنیادین در فرایند تبدیل آیین به تئاتر، شکل گیری تئاترون ها یا مکان های اجرای نمایش های یونانی بوده است که احداث آن ها نیز معمولا در قالب پژوهش های یاد شده قرار گرفته است. این در حالی است که در تحقیقات صورت گرفته، تقریبا هیچ گاه به شکل مشخص به ضرورت های اجتماعی، تحولات نظام سیاسی آتن در فاصله میان سده های ششم تا چهارم پیش از میلاد و تاثیر مستقیم آن بر فرایند تغییر آیین به درام اشاره نشده است.

در همین راستا و بر خلاف نظر داروینیست های اجتماعی حوزه تاریخ تئاتر، این پژوهش بر آن است که سیر تغییر آیین دیونیزوسی به تئاتر، روندی تکاملی را طی نکرده و تغییرات لازم از حرکتی سریع تر برخوردار بوده است. حرکتی که به شکلی کاملا حساب شده و دقیق از سوی نظام سیاسی و اصلاح گرای آتن بر مراسم آیینی دیونیزوس اعمال شده و انگیزه آن اصلاح ناهنجاری های اجتماعی موجود در این آیین و ساماندهی و تثبیت لایه های اجتماعی مختلف بوده است. این اصلاحات منجر به شکل گیری تئاتر یونان باستان شده که نمود آن را می توان در احداث تئاترون ها به تماشا نشست.

در اثبات این ادعا از نظریه مراقبت و تنبیه میشل فوکو استفاده شده است. در جایی که فوکو بر این باور است که “قدرت” همواره تلاش می کند تا توده های بی شکل و پیش بینی ناپذیر را شکل داده و حرکات آن ها را پیش بینی پذیر کند؛ جمعیت های افقی را به صورت عمودی درآورده و به آنها نظم ببخشد و در نهایت “قدرت زیستی” موجود را به شکلی مستبدانه، تقسیم بندی و مطیع خود سازد. بدین ترتیب می توان گمان برد که حکومت سیاسی آتن در طول کمتر از دویست سال با ایجاد تئاترون ها، آیین دیوینزوسی را از شکلی بدوی، خشونت بار و هرج و مرج گرا خارج ساخته و به منظور کنترل هرچه بیشتر جامعه، لباسی از تئاتر بر تن آن کرد.

دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
امتیاز کلی : 0.0
پیشنهاد شده توسط : 0 کاربر
بر اساس 0 دیدگاه
0
0
0
0
0

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید.
اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “از “مراقبت و تنبیه” تا ضرورت احداث تئاترون های یونانی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

70,000 تومان

تعداد
تعداد دانشجو : 1
تاریخ انتشار: 23 آذر 1401آخرین بروزرسانی: 10 اسفند 1401تعداد بازدید: 633
فروشنده

پیام فروتن

  پیام فروتن (متولد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۲) طراح صحنه و کارگردان ایرانی است. او دو بار برندهٔ جایزهٔ بهترین طراح صحنه از جشنواره تئاتر فجر (از سوی کانون ملی منتقدان ایران) شده‌است.  
امتیازی ثبت نشده است
  • با اخذ گواهی شرکت در این دوره گواهی شرکت در دوره با مهر و امضای پیام فروتن را دریافت خواهید کرد