10 پرسش مهم که هیچوقت نباید از استادتان بپرسید!

1 – آیا چیز مهمی را در کلاس از دست داده ام؟

مشکل این سوال این است که نشان می دهد کلاس ها اصلا «مهم» نیستند.

لطفا به یاد داشته باشید که اساتید هنگام طراحی یک دوره، برنامه ریزی و تلاش می کنند. اگر می خواهید رابطه سازنده ای با آن ها داشته باشید، دست کم باید وانمود کنید که از این کار آن ها قدردانی کرده و بدانید هر کلاس و هر فعالیت کلاسی اهمیت دارد.

 

2 – ممکن است به من بگویید که در این کلاس چه کردیم؟

هنگامی که چنین پرسشی را به این شکل مطرح می‌ کنید، به نظر می ‌رسد که از استادتان می ‌خواهید کلاس را مجددا و به‌ شکل خصوصی برایتان تدریس کند.

بسیاری از اساتید از این دیدگاه آسیب خواهند دید. این رویکرد نشان می دهد که شما به ارزش زمان و تلاش آن ها احترام نمی گذارید.

اگر یک کلاس را از دست دادید، باید مطمئن شوید که تکلیف آن جلسه را انجام داده و کامل خواهید کرد.

برای این موضوع، دانشجوی دیگری را پیدا کنید که مایل است یادداشت های خود را به شما ارائه دهد. پس از آن نزد استاد خود رفته و مؤدبانه از هر مبحث از دست رفته کپی بخواهید.

وقتی همه چیز را بررسی کردید، می‌ توانید برای پرسیدن مباحثی که متوجه نشده اید از او وقت گرفته و به ملاقاتش بروید.

برخی از اساتید نسخه هایی از یادداشت های کلاس خود را به صورت آنلاین یا در کتابخانه ارائه می دهند؛ اما باید به خاطر داشته باشید که شما حق ندارید از هر استادی چنین انتظاری داشته باشید.

برخی اساتید یادداشت برداری موثر را مهارتی می دانند که دانشجو باید آن را به دست آورد.

 

3 – آیا این موضوع در امتحان پایان ترم خواهد آمد؟ یا به ما بگویید که در امتحان پایان ترم چه چیزهایی خواهد بود؟

این پرسش یک شوخی جهانی با اساتید است. ما به خوبی می دانیم که چگونه فشار رقابت می تواند دانشجویان را بیشتر به سمت کسب نمره خوب – نسبت به یادگیری – سوق دهد. اما ما اساتید نیز حرفه و موضوعات وابسته به آن را دوست داریم و مواجه شدن با دانش‌ آموزانی که نه عشق دارند و نه به اساتید احترام می ‌گذارند، مایوس کننده است.

به استثنای جوک ها یا خاطرات نقل شده در کلاس، دانشجویان باید تمام چیزهایی که در طول ترم بیان شده را بیاموزند؛ مگر آن که استادتان به طور خاص به شما بگوید که این مطلب خاص چندان مهم نیست.

شاید بتوانید درباره قالب، مدت یا شرایط امتحان سوال کنید؛ اما درباره محتوای آن هرگز.

 

4 – پرواز من/بازگشت به خانه/تعطیلات خانوادگی من، در فلان تاریخ برنامه ریزی شده است، آیا امکان دارد امتحان پایان ترم خود را زودتر بدهم؟

اساتیدی هستند که به همین دلایل حاضرند مجددا برای برگزاری امتحانات وقت بگذارند، اما غالب آن ها خیر. دلایل آن ها عبارت است از:

الف –  برگزاری بیش از یک امتحان برای یک درس، مستلزم آن است که نسخه کاملا جدیدی از آزمون تهیه شود. این کار غیرمسئولانه خواهد بود و اکثر اساتید در هفته پایانی آنقدر وقت اضافی ندارند.

ب – بیشتر دانشجویان مایلند تمام امتحانات خود را زودتر از موعد برگزار کرده و به خانه برگردند؛ همین طور اکثر اساتید.

به نظر غیرمنصفانه می آید که به تعدادی دانشجو اجازه داده شود تا امتحاناتشان را به میل خود برگزار کنند؛ در حالی که دیگران از چنین امکانی برخوردار نیستند.

ج – شرایط امتحان باید برای همه دانشجویان یکسان باشد و اگر این موضوع با خستگی یا ناامیدی هفته پایانی همراه باشد، حداقل همگی از شرایط یکسان برخوردار بوده و هیچکس مزیتی بر دیگری ندارد.

د – قرار است برنامه‌ های اجتماعی حول تعهدات و مسئولیت های دانشکده صورت پذیرد. به عبارت دیگر دانشگاه مقدم بر چیز دیگر است.

اگر استادی موافقت کرد که امتحانی را جابجا کند، باید قدردان او باشید و نباید تلاش کنید از این لطف، برای دستکاری در زمان آزمون استاد دیگری استفاده کنید.

 

5 – دو امتحان من در یک روز افتاده است. آیا می توانم آزمون شما را در زمان دیگری انجام دهم؟

این شرایط برای برخی از شما طاقت‌ فرسا به نظر می‌ رسد. چیزی که تجربه ثابت کرده است آن است که اگر در طول ترم دروس را دنبال نکرده باشید و تنها چند روز قبل از امتحان به سراغ آن ها بروید، مشکلی اساسی رخ می دهد.

از آن جا که هدف امتحانات آزمایش این موضوع نیست که در طول یک هفته تا چه حد می توانید یاد بگیرید – بلکه این است که چقدر در طول ترم یاد گرفته اید – دلیلی برای تغییر تاریخ یا ساعت امتحان وجود ندارد.

6 – من در روز کلاس دادگاه دارم (!) آیا می توانم در کلاس شرکت نکنم؟

اگر تاریخ دادگاه شما نتیجه قانون شکنی (از جمله تخلفات راهنمایی و رانندگی) یا جنایتی باشد که انجام داده اید، آن دسته از اساتیدی که بین غیبت موجه و غیرموجه تمایز قائل می شوند، بعید است فعالیت مجرمانه تان را دلیل موجهی برای غیبت در کلاس تلقی کنند (این طعنه آن ها را بشنوید و به خنده برگزار کنید).

از سوی دیگر، اگر لازم است به عنوان شاهد در دادگاه حضور داشته باشید، بهترین کار این است که به مدیر گروه یا رئیس دانشکده تان اطلاع دهید، او می تواند بلافاصله به همه اساتیدتان ایمیل زده و از آن ها بخواهد که عذرتان را موجه بدانند.

 

7 – من واقعا باید این واحد را پاس کنم؛ کدام یک از اساتید این درس سهل گیرتر هستند؟

هر استادی که استاد دیگر را «سهل گیرتر» می خواند، به همکارش توهین کرده است. هر دانشجویی که واحدی را صرفا برای بالا بردن معدلش پاس می کند، به استادش توهین کرده است.

به نظر می رسد برخی از دانشجویان تصور می کنند که «صادق بودن» درباره موضوعاتی از این دست باید مورد قدردانی اساتید قرار گیرد؛ در حالی که اصلا این طور نیست.

 

8 – آیا برای بالاتر بردن نمره ام کاری می توانم انجام دهم؟

مشکل این سوال به خود آن مربوط نمی شود؛ بلکه به زمان آن وابسته است. دانشجویان معمولا در طول 3 هفته پایانی کلاس به اساتید مراجعه کرده و برای جبران عملکرد ضعیف خود در طول ترم، یک تکلیف اضافی می‌خواهند.

غالب اساتید زمانی که توانایی خود بر تسلط بر مطالب پایه را نشان نداده اید، به شما امتیاز اضافی نمی دهند. چنین تکالیف «اضافی» برای سایر دانشجویان به شدت ناعادلانه است.

با این حال، اگر از نمره یک مقاله یا امتحان مایوس شده‌ اید و نمی ‌دانید چگونه باید آن را ارتقاء دهید، مطمئنا باید با سؤالات حساب شده ای نزد استاد خود بروید.

درخواست خود را این گونه بیان کنید: «من می خواهم این تکلیف را انجام دهم زیرا مطمئنم اگر بفهمم کجا اشتباه کرده ام، دفعه بعد بهتر عمل خواهم کرد.» همچنین می‌ توانید از مطالعه بیشتر یا تدریس خصوصی استفاده کنید.. اساتید شما خوشحال خواهند شد که به این دست پرسش هایتان پاسخ دهند.

گاه دانشجویی پس از پایان ترم برای «بحث» درباره نمره با استادش تماس می گیرد. این تماس تنها در صورت اعطای نمره اشتباه می تواند صورت گیرد؛ در غیر این صورت و برای چانه زنی، در مقابل چهره استادتان ظاهر نشوید.

 

9 استاد فلانی برای این مقاله به من نمره پائین داده است. ممکن است آن را بخوانید و نظرتان را بگوئید؟

شما هرگز نباید تلاش کنید یک استاد دیگر را وارد ماجرای استاد دیگرتان کنید. اگر اعتراض معتبری نسبت به نحوه برگزاری یک دوره توسط یک استاد دارید، روش مناسب این است که ابتدا با خود استاد مورد نظر صحبت کنید.

اگر مشکل حل نشد، اعتراض خود را به رئیس گروه یا دانشکده منتقل کنید. همچنین می توانید احساسات خود را در ارزیابی پایان دوره ابراز کنید.

 

10 درس من با درس استاد فلانی تداخل دارد؛ اگر در کلاس شما شرکت نکنم یا یک خط در میان حضور پیدا کنم اشکالی ندارد؟

نه قطعا نه! با طرح این پرسش می خواهید بگوئید درس استادی که از سوال کرده اید اصلا اهمیتی ندارد. این سوال را هم نپرسید!

 

منبع:

https://webs.wofford.edu/grinnellns/questions.html

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *