لباس در عصر قرون وسطی

– یک نسخه خطی منقوش (قرن پانزدهم) فیگور تاجداری را به تصویر کشیده که توسط نوازندگان دربار احاطه شده ‌است و یک لباس ساده T شکل بر تن دارد.

به گفته برخی از مورخان لباس، سیستم مد معاصر از اواسط قرن چهاردهم سرچشمه گرفته است. در این دوران، تغییرات قابل توجهی در لباس­ های قرون وسطایی رخ داد و روش جدیدی برای پوشیدن لباس به­ وجود آمد. این شیوه، بیانگر تغییر شکل ظاهری لباس ساده و دهقانی  Tشکل بود. در این عصر، یک طبقه بازرگان نوظهور، جایگزین سلسله مراتب اجتماعی فئودال شد. این در حالی بود که تا آن موقع، رتبه، ثروت و عنوان به کسب زمینی بستگی داشت که در برابر سرسپردگی، توسط شاه اعطا می ­شد. بدین­ ترتیب، شهرها به مرکز تجارت تبدیل شدند. فعالیت ‌های تجاری، شرکت ‌های مد روز، پارچه‌ فروشی، خیاطی، پینه ­دوزی، جوراب‌ بافی، کلاه ‌سازی و لباس ­فروشی را نیز شامل می­ شدند. خیلی زود، لباس‌ های مطلوب برای تعداد بیشتری از مردم تمام طبقات اجتماعی، به ­طور گسترده، در دسترس قرار گرفت.

منسوجات در اقتصاد قرون وسطی از نقش مرکزی برخوردار بودند و در سراسر این دوران، پشم ماده اصلی برای تولید پوشاک به­ شمار می ­رفت. کشاورزان انگلیسی، پشم را به مراکز عمده تولید پارچه ­های پشمی در فلاندر صادر می ­کردند؛ تا این ­که دولت انگلستان بافندگان و ریسندگان را به این کشور دعوت کرد. بدین­ ترتیب، مکانیزه کردن تولید پارچه، اصناف تخصصی رنگرزی و برش ­کارها به ­وجود آمدند. در ابتدا، بافندگان از دستگاه‌ های بافندگی عمودی استفاده می ‌کردند و با تارها و سمت راست پارچه که روبروی آن‌ ها قرار می ­گرفت کار کرده و الگوهای معمول آن دوران را تولید می ‌کردند. با اختراع ماشین بافندگی افقی در قرن نوزدهم، بافت قطعاتی از پارچه به طول 30 متر و عرض 2 متر فراهم شد. طول‌ بلند پارچه ­ها باعث شد تا لباس ‌ها بر اساس شکل بدن برش داده شوند. بدین­ترتیب، لباس­ ها تحت­ تاثیر دربار فرانسه، شروع به متناسب شدن با بدن کرده و تمایز میان لباس مربوط به جنسیت افراد، ایجاد شد.

لباس‌ های مد روز این دوران را بیشتر در قالب پوشش­ های مردانه، در منابع مختلف مجسمه ‌سازی، معماری، نقاشی ­های پنلی، تپستری ­ها و نقاشی ‌های دیواری مشاهده می­ کنیم. این جایگزینی لباس­ های مردانه به ­جای زنانه در آثار هنری این عصر، بازتابی از سلسله مراتب اجتماعی قرون وسطی به­ شمار می ­رود. مردان معمولا یک ژاکت دولایه پر شده از الیاف (ژیپون) دکمه‌ ­دار که کمربند آن را روی باسن می ­افتاد را بر تن می ­کردند. در زیر این ژاکت، یک تونیک تنگ یقه کوتاه (کت هاردی[1]) می ­پوشیدند. کت هاردی، از لبه‌ ای زیگزاگ برخوردار بود که برای ایجاد آن از روش خاصی بهره می­ بردند. بعدتر، یک یقه به این لباس افزوده شد. طول آن به ­تدریج کاهش یافت و آستین ­ها گشاد شدند. در  این ­گونه لباس ­ها، دکمه­ ها‌ اهمیت فزاینده ‌ای داشتند و اغلب با همان موادی که ژاکت­ ها دوخته می ­شدند یا از فلزات گرانبها، ساخته می‌ شدند. معمولا روی دکمه­ ها، متن، نقوش حیوانی و گیاهی نقش می­ بست. در اواسط قرن، مد لباس‌ می ­پارتی [2]یا رنگارنگ، از دو پارچه متضاد برای مردان پدید آمد و در دربار انگلستان رایج شد. در سال 1360، مانتویی جلو باز، بلند و گشاد، معروف به هوپلوند[3] (شنل) معرفی شد. مدل جلوبسته هوپلوند در میان زنان اواخر قرن به محبوبیت رسید. مردان، هوپلوند را با پالتوک[4] می ­پوشیدند. پالتوک، تونیکی تا روی باسن بود، با نیم ­تنه ­ای گرد و روکش­ دار. بدین­ترتیب، شبحی شکل می­ گرفت که تا سال 1420 در قالب مد باقی ماند.

به­ منظور ایجاد شکل آرمانی اندام مردانه، لباس­ ها به­ تدریج در ناحیه شانه‌ ها گشاد شده و پاچه ­های شلوارها بلند و باریک شدند. کفش‌ ها یا چکمه‌ های نوک تیز باریکی نیز به نام پولن[5] رواج یافتند. نیم ­تنه ­های دوبلت[6] و جوراب[7] نیز به اجزای اصلی کمد لباس­ های مردان تبدیل شدند و تنها در سبک و جزئیات با یکدیگر تفاوت داشتند. در سراسر یک یقه V شکل، به­ طور گسترده از یراق ­دوزی استفاده می ­شد. بدین­ ترتیب، یک پیراهن که غالبا با ابریشم تزئین می ­شد، فرصت خودنمایی می ­یافت. کوتاهی فزاینده دوبلت مستلزم آن بود جورابی که در ابتدای قرن سیزدهم به­ صورت مورب برش می­ خورد، در نقاطی خاص به لباس زیر دوبلت بسته شود. در دهه 1470، تغییر به­ سمت لباس‌ های ساده‌ تر دوران قبل، صورت گرفت. حجم به نفع نوعی مینیمالیسم ضعیف در رنگ و بافت، کنار گذاشته شد. در لباس­ های مردانه، اتصالات روی شانه ‌ها یا قسمت جلوی عبا باز شده و احساسی از عدم وجود ‌لباس را به­ وجود آوردند؛ تا جایی ­که لباس کتانی زیرین، از میان اتصالات لباس رویی به نمایش درآمد.

– یک لباس پاریسی،  اچ. گوردون دوژونویاک[8]، این تصویر، مرد جوان شیک­ پوشی را در سال 1480 به­ تصویر می ­کشد. او کفش ­های نوک ­تیز و بیش از حد بلند معروف به پولن را پوشیده است.

– کلاه لبه­ دار به یک کلاه عمامه ­وار تبدیل شد. در این تصویر، فیلیپ اول[9]، شاه کاستیل[10] و دوک بورگاندی[11] دیده می ­شود. تصویر متعلق به یک نسخه خطی مصور قرن هفدهم است.

در سده­ های میانه، کلاه و سرپوش از اهمیت بسیاری برخوردار شد. مردم تا سال 1380، مقنعه ‌ای با لبه بلند بر سر می ­کردند که بعدتر به دور سر پیچیده ‌شد تا عمامه ‌ای را به وجود آورد. پس از آن، شاپرون[12] که یک رول دایره‌ ای شکل که به آن یک گلوگاه وصل می شد و متشکل از چین‌ های متعدد بود شکل گرفت. گاه لایه ­های برش­ خورده شاپرون به­ شکل تزئینی، بر شانه ­ها می ­افتاد. با گذشت زمان، شاپرون کوچک­ تر شد و منگوله و الحاقات رنگی به آن اضافه شد. در ادامه، از خز به­ منظور زیباتر کردن – و نه گرمای – این سرپوش استفاده کردند. همچنین، از خز برای تزئین لبه ‌های لباس­ ها بهره می ­بردند. خز، نماد ثروت و قدرت بود: خز سفید با خال ‌های سیاه تنها توسط خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار می ­گرفت.

فلسفه ارائه هنرهای هفت گانه آزاد به بوتیوس[13] (حدود 70-1460)، منسوب به کوتیوی. فیگورها از دامن های حجیم و دنباله دار به سبک های مختلف از جمله هوپلوند و سورکت[14] برخوردارند.

در سال 1485، قد دوبلت­ های بلند یقه­ دار، به­قدری کوتاه شد که برای پوشیدن آن­ ها به یک کدپیس[15] نیاز بود. کدپیس­ ها، ابتدا به­منظور پوشاندن ناحیه اندام تناسلی به ­وجود آمدند؛ اما در نهایت به یک فرم تزئینی اغراق­ آمیز تبدیل شدند. این بخش از شلوار، یک دریچه مثلثی شکل بود که به مقابل شلوار وصل می ­شد. گوشه پایین مثلث، به درز لباس و دو گوشه بالایی، به ­وسیله دکمه ­ها یا تورهایی که نقاط کدپیس نامیده می ­شدند، به نزدیک باسن متصل می­ شدند. کت هاردی نیز با یک ژاکت که به ­طور فزاینده ‌ای تنگ بود و در قسمت شانه‌ ها روکش داشت و از آستین ‌های جدانشدنی برخوردار بود، جایگزین شد. در این دوران، رنگ ­های پر جنب­ و جوش، به محبوبیت بسیاری دست یافتند. این رنگ­ ها معمولا گیاهی بودند. پارچه ­های مخمل قرمز با بافت ­های نرم و نمدی از رنگ قرمز استخراج شده از یک حشره مدیترانه ­ای به نام کرمس[16] تولید می ­شدند. سرخ یاد شده، گران ‌ترین رنگ موجود به ­شمار می ­رفت و جایگزین ارغوانی به­دست آمده از صدف باستانی مورکس[17] جنوب اروپا شد. رنگ پرس[18] نوعی رنگ سبز آبی بود که از گیاه بومی و در دسترس ود[19]، به­ دست می­ آمد و از رواج و محبوبیت بسیاری برخوردار بود. سایر پارچه ­ها به رنگ قهوه ­ای و مشکی، رنگ می ­شدند؛ این در حالی بود که برای سفید کردن پارچه ­ها، آن ­ها را در محلول شیر و کره غوطه­ ور ساخته و در نور آفتاب خشک می­ کردند. کتان، پارچه بنیادین مورد نیاز ثروتمندان بود و ابریشم، به ­قدری کمیاب و گران ­بها بود که در ابتدا تنها برای مراسم مذهبی نگهداری می ­شد. تجارت ایتالیایی ابریشم در فلورانس، ونیز و جنوا، منجر به توسعه صادرات مخمل و ساتن قهوه ‌ای شد. از این پارچه­ ها تنها اشراف و درباریان استفاده می ‌کردند.

در طول قرن چهاردهم، تمایز میان لباس ‌های مردانه و زنانه آشکارتر شد. مدهای مردانه بر پهنای شانه ­ها تاکید می ­کردند، در حالی که لباس­ های مجلسی زنانه از شانه­های باریک و دامن­ های گشاد برخوردار بودند. زنان، ژاکت یا بالاپوشی بر تن می ­کردند که در قسمت کمر، تنگ و بسته شده و دارای سجافی تزئینی بود. قسمت مچ یا آرنج این­ گونه لباس­ ها گشاد می­ شدند تا آویزهای دنباله­داری را به­ وجود آورند. برای تسهیل در حرکت، پارچه باقی ­مانده از شکل ­گیری این آستین ­ها به عرض سجاف اضافه می­ شدند. از سال 1380 به بعد، برش لباس­ های زنانه، بیشتر به­ سمت فرم هر اندام گرایش یافت و بست‌ های بنددار مقابل لباس، نوع اولیه کرست را به ­وجود آوردند. آستین ‌های تنگی که روی دست ‌ها کشیده می‌ شدند، لایه بعدی کت هاردی را ایجاد می ­کردند. این آستین ‌ها دارای نوارهای بلندی بودند که تا روی زمین امتداد می ­یافتند. روی کت هاردی، یک کت سرمه­ ای که در دو طرف باز بود، پوشیده می ­شد. قسمت جلویی آن را یک سینه­ بند محکم تشکیل می­ داد که به نوعی نشان لباس یاد شده محسوب شده و باعث ایجاد جلوه ­ای از بندکشی می ­شد. این مد، با اشتیاق در ایتالیا پذیرفته شد؛ اما در شمال اروپا از اقبال چندانی برخوردار نشد. لباس­ ها تا میانه قرن پانزدهم، به ­تدریج بلند و گشاد شدند. این روند تا جایی ادامه یافت که پارچه اضافی در زیر سینه ‌ها گیر می­ کرد. در ادامه، سرپوش ساده، جایگزین تاج‌ های پیچیده، شاخدار، جعبه ‌­ای و پوشیده ­ای شد که از فلزکاری ­های ظریف ساخته شده و توسط زنان نجیب ­زاده انگلیسی استفاده می ‌شدند. همین تاج­ ها در فلاندر و فرانسه از شکل‌ قلب برخوردار بودند. در همین راستا، زنان متاهل از پارچه کتان محکم استفاده کردند: یک دایره سفت از کتان سفید با نوار پهنی که از زیر چانه عبور می­ کرد.

– بخشی از سه‌ گانه پورتیناری[20] (1483-1480)، هوگو ون درگوس[21]؛ این تصویر، ماریا پورتیناری[22] را در حالی نشان می ‌دهد که از یک هنین[23] یا روسری مجلسی استفاده کرده است.

در قرن چهاردهم، مجموعه ‌ای از سرپوش ­های استادانه، جایگزین کرسپن[24]های سده پیشین شد. کرسپن، نوعی تور بود که به ­تنهایی یا همراه با صفحاتی عمودی، دو طرف صورت را می‌ پوشاند. در اواخر قرن نوزدهم، سرپوش مجددا با سرپوش­ های نبولا[25] که از نیم­ دایره­ های کتانی که صورت را قاب می­ کردند پدیدار شد. قیطان نیز تغییر شکل داد و به دو ستون تزئینی توخالی بدل شد که به ­واسطه آن­ ها، موها در هر سمت کشیده می ­شدند. سرپوش بالشتکی نیز یک رول بالشتکی بود که روی توری قرار گرفته بر موها قرار می ­گرفت. بدین­ ترتیب، موها به­ وسیله دستگیره‌ های کوچک معروف به تمپلار[26]، در بالای گوش­ ها پیچیده می ­شدند. در سال 1450، شکل سرپوش­ ها به ­جای آن ­که به طرفین سر گرایش داشته باشد، به­سمت بالا رفت، از طول بلندتری برخوردار شد و به­ صورت مایل به عقب گرایش یافت. هنین[27] یا سرپوش استیپل[28] – به­ویژه در فرانسه – به محبوبیت رسید و خود را به­شکل یک مخروط نوک­ تیز یا کوتاه به نمایش گذاشت.

در طول دوره قرون وسطی، لباس ­های مد روز به ­طور فزاینده ­ای به­ منظور ایجاد تمایز میان نخبگان، طبقه بازرگان، صنعتگران و دهقانان مورد استفاده قرار می­ گرفتند. این رویکرد با وضع قوانین اجباری مختلف توسط دولت‌ ها، در سراسر اروپا – به‌ ویژه ایتالیا – کنترل می­ شد تا استفاده از برخی لباس­ ها را محدود کرده یا از افراط در آن­ ها جلوگیری کند.

– کریستین دو پیزان[29]، کتاب شعر خود را به لابل باواریایی[30]، ملکه فرانسه، تقدیم کرد. این تصویر دو نوع سرپوش را نشان می ‌دهد: سرپوشی که با استفاده از گیره­ هایی به موها وصل شده و از صورت بیرون می ­زنند و سرپوش ­های شاخدار.

از تور خواندنی تاریخ جامع مد و فشن. برای تهیه تمام مقالات این دوره به لینک زیر مراجعه کنید:

تاریخ جامع مد و فشن

[1] Cote-Hardie

[2] Mi-Parti

[3] Houppelande

[4] Paltok

[5] Poulaines

[6] Doublet

[7] Hose

[8] H. Gourdon de Genouillac

[9] Philip I

[10] Castile

[11] Burgundy

[12] chaperon

[13] Philosophy Presenting the Seven Liberal Arts to Boethius

[14] Surcoat

[15] Codpiece

[16] Kermes

[17] Murex

[18] Perse

[19] Woad

[20] Portinari Triptych

[21] Hugo van der Goes

[22] Maria Portinari

[23] Hennin

[24] Crespine

[25] Nebula

[26] Templar

[27] Hennin

[28] Steeple

[29] Christine de Pisan

[30] label of Bavaria

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *