طراح صحنه باید یک داستان گوی درجه 1 باشد

ویژگی­های بنیادین یک داستان خوب

هر طراح صحنه ای باید یک داستان گوی درجه 1 باشد. او باید بتواند از طریق طراحی صحنه روایتی را بیان کند. اما ویژگی های یک داستان صحنه پردازانه چیست؟

روایات طراحی صحنه شما باید ساده، منحصر به فرد، ملموس و احساس ­گرایانه باشد. سادگی، چکیده توانایی شما در خلق و روایت داستانی است که به راحتی توسط مخاطب درک می­ شود.

منحصر به فرد بودن، کیفیت اصیل داستان و صحنه ای که برپا می ­کنید را تضمین خواهد کرد.

ملموس بودن، اهداف طراحی صحنه را مشخص کرده و آن­ ها را ابراز می ­دارد. و سرانجام، احساس ­گرایی، به توانایی داستان و صحنه پردازی به ­منظور هدف قرار دادن سطح عاطفی مخاطبان به کمک تمام حواس آن­ ها اشاره داشته و منجر به ارائه طرحی خارق­ العاده و خلاقانه می ­شود.

فوگ[1]، بوتز[2]، مونک[3] و بلانشت[4] (2010)، 4 عنصر اصلی هر داستان خوب را مشخص کرده­ اند. این داستان می­تواند یک افسانه یا یک طراحی صحنه باشد.

این 4 عنصر عبارتند از: پیام، درگیری، شخصیت­ ها و طرح.

1 – پیام

داستان ­گویی در طراحی صحنه، نه­ تنها به دلیل داشتن یک داستان خوب، بلکه برای انتقال ارزش­های اصلی صحنه، ویژگی­ های اصیل و منحصر به فرد تجربه به ­کار رود.

از این ­رو، باید در طراحی صحنه، یک پیام مشخص تعریف شود.

موضوع اصلی صحنه شما چیست؟ ارتباط آن با خواسته ­ها و انتظارات مخاطبان هدف شما چگونه تعریف می ­شود؟

سازندگان بازی تعاملی و غوطه ­وری فرار شرلوک[5] (با الهام از سریال معروف شبکه BBC)، این پیام را به طرفداران خود ارائه کردند: “لندن به شرلوک نیاز دارد: متاسفانه شما هم. آیا می ­توانید پا در کفش کارآگاه افسانه ­ای بگذارید؟ موفق باشید: بازی شروع شد”. معنای این پیام روشن است. شما برای خرید بلیت، گریز به جهان شرلوک لندن و “غرق شدن در دنیایی پر رمز و راز و کاملا جدید” دعوت شده­ اید.

فوگ، بوتز، مونک و بلانشت (2010) استدلال می ­کنند که هر داستان خوب حاوی تنش میان هرج و مرج پیش­ بینی نشده و هماهنگی قابل پیش­ بینی شرایط توصیف شده است. باید اتفاقی رخ دهد و جهان عادی را تغییر دهد.

به ایده بزرگ طراحی صحنه خود نگاه کنید. هدف از آن چیست؟ چه پیشنهادی ارائه می ­کند؟

2 – شخصیت­ ها

همان­ طور که فوگ، بوتز، مونچ و بلانشت (2014: 41) اشاره کرده ­اند، “یک چالش موفق نیاز به یک قهرمان دارد”. شخصیت ­های اصلی داستان شما چه کسانی هستند؟ مخاطبان؟ مجریان؟ شما در مقام یک طراح صحنه؟

یکی از شیوه­ های بسیار مفید و موفق برای شناسایی مخاطبان هدف هر طرح صحنه ای، خلق داستانی پیرامون آن ­ها است. این داستان را نمایشنامه در اختیارتان گذاشته است؛ فقط لازم است آن را آنالیز کرده و گسترش دهید.

دفترچه یادداشت خود را بردارید، یا از وایت ­برد استفاده کنید. شخصیت­ هایی، اعم از مرد یا زن را طراحی کنید. درباره آن ­ها داستان ­پردازی کنید. از خود بپرسید، آن­ ها چه کسانی هستند؟ نامشان چیست؟ کجا زندگی می­ کنند؟ کجا کار می ­کنند؟ علاقمندی آن­ ها چیست؟ چقدر درآمد دارند؟ چه موسیقی ­ای گوش می­ دهند؟ چه غذایی را ترجیح می­ دهند؟ مشکلات آن ­ها چیست؟ چه چیز آن­ ها را خوشحال می ­کند؟ آن­ ها معمولا در چه تئاترهایی حضور می یابند؟ چرا؟ چه چیز آن­ ها را جذب می­ کند؟

این تمرین به شما کمک می­ کند، مخاطبان خود را تجسم کرده و نسبت به انتظارات آن ­ها به نتایجی تازه دست پیدا کنید.

اما چگونه می­ توان به این شخصیت ­ها رسید؟ چه نوع پیامی را باید ارسال کنید و چه روش ارتباطی را باید انتخاب کنید؟

4 – طرح داستانی

طرح داستانی، چکیده تمام عناصر مهم داستان صحنه را در روایتی ثابت با جریانی مناسب، هماهنگ می­ کند.

طرح داستانی، مسئول پیشرفت داستان است.

یک داستان خوب، غالبا با خلق یک صحنه آغاز می­شود: قهرمان داستان، معرفی شده و جزئیات خاصی کشف می­شوند.

بدین­ ترتیب، می­ توان تصور کرد در انتظار چه چیز خواهیم بود. سپس به گره ­افکنی می­ رسیم.

داستان، با گذشت زمان توسعه یافته تا به اوج خود می­ رسد. در این ­جا قهرمان به یاری می­ آید تا گره موجود را باز کند.

در نهایت، قهرمان داستان به هدف خود دست می­ یابد.

هنگامی ­که قصد دارید این فرایند را بر پیکر طراحی صحنه تان بپوشانید، ایده اصلی نمایشتان را فراموش نکنید: پیام اصلی ­ای که قصد دارید با آن ارتباط برقرار کنید.

این نمایش، باید هدفی در بر داشته باشد. هدفی که به حل یک چالش خاص کمک کند. در این­ میان، شخصیت­ ها یا شاید تنها یک قهرمان اصلی، چه کسانی هستند؟

 

پیشنهاد: کتاب طراحی و تولید ایونت یا دوره آفلاین آن

اصول و مبانی طراحی ایونت

اصول و مبانی طراحی و تولید ایونت

[1] Fog

[2] Budtz

[3] Munch

[4] Blanchette

[5] Sherlock Escape

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *