5 – اسلوتای، آکادمی O2 بریکستون، بریتانیا، طراحی صحنه: لوئیس جیمز
هدف از طراحی صحنه کنسرت اسلوتای «خلق نمایشی شبیه یک کابوس» بوده است.
لوئیس جیمز[1]، طراح صحنه، از تماشاگران دعوت کرد تا با ایجاد خانه ای که ذهن او را برای طراحی صحنه کنسرت اخیرش در لندن نشان می دهد، به ضمیر ناخودآگاه رپر بریتانیایی اسلوتای[2] نگاهی بیندازند.
اسلوتای با با نام اصلی تایرون کیمون فرامپتون[3]، یک کنسرت 19 ترانه ای را در یک طراحی صحنه ساده و برهنه که توسط طراح لندنی لوئیس جیمز صورت گرفت برگزار کرد. این اجرا در آکادمی O2 بریکستون[4] – آخرین تور این هنرمند در بریتانیا – به روی صحنه رفت.
او بیشتر کنسرت را روی پشت بام خانه ای با زاویه 17 درجه اجرا کرد؛ یک زاویه غیرعادی و شیب دار که فرایند اجرا را مشکل می سازد.
در این میان، جریانی از ویدیو ها در پس زمینه پخش می شدند؛ در حالی که نورهای قرمز و سفید خیره کننده و وسایل آتش نشانی، از جمله توپ های آتش نشانی و ماشین های دودزا، جلوه های آشفته ای را در پیش زمینه و پائین صحنه ایجاد می کردند.
لوئیس جیمز صحنه نمایش را به خانه ای برای تور اسلوتای بدل ساخت.
جیمز به دزین گفته است: «ما میخواستیم نمایشی بسازیم که شبیه یک کابوس باشد و طراحی صحنه اثر را از ایده «جهنم، خانه است» گرفتیم که واقعا آن را قوی و بی رحمانه سازد.
«ما از این خانه به عنوان خانه ای برای ضمیر ناخودآگاه و تمام آن افکاری که در سرمان زندگی می کنند – از به دام افتادن، احساس اضطراب و عصبانیت و سپس شادی شدید – استفاده کردیم».
طراحی صحنه برای بازتاب درونی ترین افکار رپر شکل گرفته است.
این طراحی صحنه برای بازتاب آلبوم دوم لذتجویی خواننده رپ، نورث همپتون تایرون، طراحی شده و به ارزیابی موضوعاتی همچون سلامت روان، کلاس، روابط و مهمانی می پردازد.
طراح صحنه می خواست صحنه اش گاه به عنوان یک «محیط محدودکننده» درک شده و در عین حال هیجان آزادانه وابسته به با بالا رفتن از پشت بام ها را نیز به تصویر بکشد.
در طراحی لبه های صحنه از پارچه بلک آوت[5]، برای ایجاد یک بلک باکس استفاده شد.
جیمز اظهار داشته است: «ما در تمام مدت منسرت، نورها و ویدیوها را تغییر می دادیم تا احساس کنیم لحظات متضاد بیشتری در طراحی صحنه وجود داشته و فصل های مختلفی را شکل دهیم.»
او افزوده است: «ایده بزرگ این بود که این شکل از طراحی نوعی محیط محافظت شده بوده که خواننده برای خود ایجاد کرده است؛ اما می تواند به عنوان یک محیط محدود کننده نیز در نظر گرفته شود.»
Mobile phones at gigs impacted design of rapper Dave’s recent live show
جیمز که پیش تر برای نوازندگانی از جمله پست مالون[6] طراحی صحنه کرده است، 3 ماه پیش کار خود را با اسلوتای آغاز کرد.
او برای اجرای این طراحی صحنه، با شرکت اجاره دهنده پرده بلک آوت همکاری کرد تا یک جعبه خاص را در اطراف صحنه ایجاد کند. کناره ها و نقاط ورودی آن با پارچه مشکی پوشانده شده بود تا از عبور نور از آن جلوگیری شود.
در ادامه، طراحی صحنه یک سقف با دودکش در پشت صحنه ایجاد شد.
ویدیوهای اسلوتای در انتهای صحنه پخش می شد.
جیمز ابراز می دارد: «ما کل صحنه را با پارچه ای که باید درزهایشان به صورت میلیمتری و کامل بسته می شدند پوشانده بودیم.» «این رویکرد، نیاز به یک طراحی بسیار ظریف داشت.»
«در کناره های این پارچه بلوک های سفیدی نصب شده بودند که از سمت دیگر، به خوبی روشن می شدند. ما در تمام پشت صحنه چندین و چند چراغ نصب کرده بودیم.»
سقف طراحی صحنه از زاویه 17 درجه ای برخوردار بود. عکس: لوئیس جیمز.
ویدیوهای همراهی که پشت سر خواننده رپ پخش میشد، مانند موزیک ویدیویی بودند که در استودیویی واقع در نورث همپتون ضبط شده بودند.
این فیلم ها صحنه هایی از یک سونوگرافی را به تصویر می کشیدند. اشاره به تولد پسر خواننده. یا تصاویری از اسلوتای که با عصبانیت سرش را به صفحات شیشهای می کوبد و یا تصاویر آرام تری که ابرهای شناور را کنار یکدیگر قرار می داد.
جیمز امیدوار بود که این دست از تصاویر بصری به مخاطب یادآوری کند که طراحی صحنه اثر به عنوان استعاره ای برای ذهن خواننده عمل می کند.
او اضافه کرده است: «طراحی صحنه، فضای ذهن تایرون بوده که او برای خود ساخته است. جلوه های بصری پشت درها پنهان می شوند و بدین ترتیب، به نظر می رسد که خود بزرگ تر تایرون به درون آن ها نگاه می کند.»
اسلوتای از مارس امسال تور 13 زمانه جهنم، خانه است را در شهرهای سراسر بریتانیا و ایرلند برگزار کرده است. نمایش نهایی شاهد اجرای این هنرمند در بریکستون در روز پنجشنبه بود.
از دیگر طراحی صحنه های خلاقانه برای خوانندگان می توان به طراحی صحنه استودیوی تاوباکس[7] مستقر در لندن برای تور روان درام دیو[8]، رپر بریتانیایی اشاره کرد که به شدت تحت تاثیر نحوه نورپردازی صحنه و ضبط کنسرت های تماشاگران با تلفن های همراه خود بود.
استورمزی[9] در گلاستنبری، مجموعه ای از طراحی صحنه تاوباکس را اجرا کرد که با تصاویری که به معماری بروتالیست کرایدن[10] ارجاع می داد، ریشه های رپر در جنوب لندن را به تصویر می کشید.
تیتراژ پروژه:
کارگردانی خلاق: لوئیس رست[12] و لوئیس جیمز
طراحی نور: مایکل استراون[13]
عکاسی: جورج مونسی[14] (مگر خلاف آن ذکر شده باشد)
منبع:
وبسایت دزین
این مطالب را هم ببینید:
[1] Lewis James
[2] Slowthai
[3] Tyron Kaymone Frampton
[4] Brixton
[5] Blackout
[7] Tawbox
[8] Dave
[9] Stormzy
[10] Croydon