طراحی صحنه ای با 512 چراغ عجیب!

طراحی صحنه های برتر 4 سال اخیر

6 باله وحدت در عین کثرت، استکهلم، سوئد، طراحی صحنه: پیتر بیلاک.

پیتر بیلاک[1] برای نمایش وحدت در عین کثرت[2] باله سلطنتی سوئد یک طراحی صحنه کرده است. این طراحی صحنه دارای یک ساختار نوری چند بازویی بوده که توسط رایانه کنترل می‌شود.

این سامامه نوری که از عرضی معادل 6 متر برخوردار است در بالای صحنه قرار داشته و شامل 512 چراغ است. این چراغ ها در امتداد 32 بازوی منحنی قرار گرفته اند که در مچموع یک فرم دایره ای را تشکیل می دهند.

هر یک از 512 چراغ، از طریق کانال های جداگانه سیستم مالتی پلکس دیجیتال (DMX) کنترل می شوند. روشنایی هر لامپ را می توان برای ایجاد انواع الگوهای نور که با رقص روی صحنه مطابقت دارد، تنظیم کرد.

 

 

بازوهای این سامانه مانند گلبرگ ‌های گل آفتابگردان در طول اجرای باله باز و بسته ‌شده تا تنظیمات نوری بیشتری را به وجود آورده و بدین ترتیب عرض خود را به بیش از 8  متر برساند.

اگرچه ساختار این صحنه تقریبا مسطح و دوبعدی است، اما طراحان صحنه امیدوارند که این حرکت به قطعه اجازه دهد تا مانند یک کره چند بعدی برای مخاطب به نظر برسد.

 

 

بیلاک، که کارخانه ریخته گری تایپوتک را نیز اداره می کند، طراحی صحنه این اثر را با همکاری کوریوگرافر لوکاش تیمولاک که نوعی تئاتر جنبشی را ایجاد کرده است انجام داد. این زوج نزدیک به 15 سال روی پروژه مشترکشان تحت عنوان حرکت بساز، و به زیرساخت بیندیش[3] با یکدیگر کار کرده اند.

آنها توضیح داده اند که به جای شروع با رقص و ساخت تصاویر و موسیقی برای همراهی با جنبش موجود، «هر دو به طور همزمان شروع به کار کرده و ایده های خود را در مسیر توسعه همه جنبه یک خلاقیت جدید هماهنگ می کنند».

 

“The visuals become the lead singer” say show designers for The Chemical Brothers

 

 

این قطعه با یک رقصنده منفرد شروع می شود که در ادامه یک رقصنده دیگر به او می پیوندد. سپس تعداد رقصندگان دو برابر می شده و به 4 و سپس به 8 نفر می رسد و در نهایت 16 رقصنده جای خود را روی صحنه به دست می آورند.

5 بار دو برابر کردن این عدد، ما را به عدد 512 می رساند؛ بدین ترتیب، تعداد نورهای استفاده شده در سازه بالای صحنه که عنصر مرکزی طراحی صحنه را نیز تشکیل می دهد همین عدد است. این فرم طراحی صحنه یادآور یک مولکول  DNA، یک گل، سیاره، و به قول بیلاک خورشید و جهان است.

 

 

آنها با گروهی روی این تولید کار کردند که شامل آهنگساز و پیانیست وولکر برتلمان[4] معروف به هائوشکا[5]، طراح مد آنه ماریه ون هرتان[6] و طراح نور، ویسر[7] بوده است.

بیلاک تاکید کرده است که موفقیت این پروژه مرهون کار مشترک بوده است.

او اظهار داشته است: «همه ما به طور مشخص منحصر به فرد و اصیل هستیم، با این حال هریک از ما از هرچیز دیگری جدایی ناپذیر بوده و برای دستیابی به چیزی فراتر از توانایی های فردی خود، باید از محدودیت های فردی خود گذشته و با یکدیگر ارتباط برقرار می کردیم».

 

وحدت در عین کثرت، این ارتباطات و این که چگونه چیزهای بزرگ از چیزهای کوچک ساخته می شوند را بررسی می کند.

باله وحدت در عین کثرت برای اولین بار در 2 نوامبر 2018 در رویال اپرای استکهلم به نمایش درآمد.

هنرمند اولافور الیسون به جای استفاده از نور برای خلق جلوه های لازم، از آینه ها و صفحات رنگی برای خلق طراحی صحنه انتزاعی اثر بهره برده است.

 

منبع: وبسایت دیزن

نویسنده: آگوستا پونال

7 ژانویه 2019

Peter Bilak creates 32-arm lighting design for Royal Swedish Ballet

این مطالب را هم ببینید:

طراحی صحنه ای که چارچوب ها را درهم شکست

شگفت انگیزترین طراحی صحنه تاریخ تئاتر

شگفتی در طراحی صحنه ریگولتو

طراحی صحنه به مثابه یک کابوس!

یک مجسمه عظیم جنبشی در طراحی صحنه اورفه

[1] Peter Bilak

[2] Totality in Parts

[3] Make Move Think Foundation

[4] Volker Bertelman

[5] Hauschka

[6] Annemarije van Harten

[7] Visser

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *