ساخت ایونت ها و اجراهای محبوب نسل Y و Z

انواع ایونت ­ها و رویدادهای نمایشی به­ عنوان بخشی از صنعت تجربه، باید نسل­ های Y و Z را به­عنوان یکی از مخاطبان اصلی خود در نظر بگیرند. هزاره ­ای ­ها یا نسل Y افرادی هستند که در فاصله میان سال­های 1980 تا 1996 متولد شده ­اند. تا سال 2025، تقریبا 75٪ از نیروی کار جهان را نسل Y تشکیل خواهند داد. نسل Z کسانی هستند که از اواسط دهه 1990 تا اوایل دهه 2000 متولد شده­ اند. هر دو گروه، نسل رسانه ­های اجتماعی به ­شمار می­ روند که به شدت به آموزش­ های بصری وابسته ­اند.

آن ­ها مخاطبانی هستند كه «در لحظه زندگی می ­كنند». این نسل در رابطه با برندها، پاسخ ­هایی سریع و تقریبا فوری می­ خواهند. آن­ ها مصرف­ کنندگانی احساسی هستند. این مخاطبان به ­جای ویژگی­ های عملکردی یک محصول یا خدمت، به تعامل عاطفی با آن اهمیت می ­دهند. آن ­ها همچنین به دنبال اعتبار، منحصر به فرد بودن و فرصت شناسایی خود با یک برند خاص هستند.

در همین راستا، یک برند تجاری به­ منظور پذیرش، کاوش و استقبال از نسل جدید مصرف­ کنندگان، باید سبک خاص خود را داشته باشد؛ تجربه احساسی مثبتی را ارائه دهد؛ به روز باشد؛ احساس امنیت به­ وجود آورد و دوست­دار محیط زیست باشد.

برند ایونت CRUSH چیست؟

عناصر بنیادین ساخت یک برند ایونت یا گروه نمایشی موفق نزد نسل ­های جدید Y و Z را می ­توان به اختصار CRUSH (باحال بودن[1]، واقعیت[2]، منحصر به فرد بودن[3]، هویت مداری برند[4] و خوشبختی[5]) نامید (Van den Bergh and Behrer). نمودار 2.2، مدل ضریب نفوذ برند ایونت را نشان می ­دهد. در این نمودار، اهرم به­ عنوان «ترکیبی از رضایتمندی، توصیه و نزدیکی به برند» تعریف می­شود.. ضریب نفوذ برند تضمین می­کند که یک ایونت برای مدتی طولانی «داغ» خواهد ماند.

– نمودار 2.2: برند ایونت CRUSH، بر اساس ایده ون دن برگ و بهرر، 2016.

باحال بودن

تحقیقات انجام شده توسط ون دن برگ و بهرر درباره باحال بودن برند، 3 مولفه اصلی «باحال» بودن را شناسایی کرده است. این ویژگی ­ها عبارتند از: اصالت، که به­ معنای روش اصلی خدمات ­رسانی، اجرا یا برقراری ارتباط با مخاطب است. محبوبیت، که به توافق عمومی درباره برند اشاره دارد و می­ گوید: «چقدر این برند جالب است» و در نهایت، با حال بودن، که جذابیت کلی و تجربه مثبت شخصی برقراری ارتباط با یک ایونت را توصیف می­کند. کانال­ های اصلی که از طریق آن­ ها استاندارد باحال بودن تعریف و منتشر می­ شود، دوستان، تلویزیون، نشریات و تبلیغات هستند. یک ایونت، برای برآورده کردن الزامات «باحال» بودن باید یک موضوع اصلی یا فعالیت­ های جذاب و جالبی را به ­منظور دستیابی به محبوبیت و شناخت عمومی ارائه دهد.

واقعیت

این موضوع به وفاداری نسبت به خود اختصاص دارد، نه تقلید کردن یا جعلی بودن. نسل Y و Z، صداقت را ارزیابی می ­کنند. طراحی خوب یک اجرا یا ایونت، شامل احترام گذاشتن، گوش دادن و بحث در مورد ایده ­ها با مخاطبان است. یک برند، باید به یک دوست شفاف، باز و صمیمی تبدیل شود. شما به­ عنوان طراح ایونت، باید به راه ­ها و قوانین ارتباط با مخاطبان هدف ایونت خود بیاندیشید. چه محتوایی را به اشتراک می­ گذارید؟ آیا به بازخورد مخاطب و نظرات انتقادی احترام می­ گذارید؟ چگونه به معرفی ارزش اصلی ایونت خود می­ پردازید؟

منحصر به فرد بودن

ون دن برگ و بهرر پیشنهاد می­ کنند، مدیران برندها به یک سری سوالات که منحصر به فرد بودن برند آن ­ها و هویتشان را روشن می­ کند، فکر کرده و به این پرسش­ ها پاسخ دهند:

∎ شما چه کسی هستید؟

∎ DNA برند منحصر به فرد شما چیست؟ آیا هویت شما باعث می­ شود که در عرصه رقابت متمایز باشید؟

∎ شما چه هستید؟

∎ معنای برند شما چه چیزی را پیشنهاد می ­کند؟ دیدگاه برند شما چیست؟

پاسخ ­های صریح و روشن به این پرسش­ ها، به نسل ­های Y و Z کمک می­ کنند تا بفهمند آیا آن ­ها در ارزش­ ها و علایق شما سهیم هستند یا نه و آیا اصولا مایلند خود را با دیدگاه شما همسو سازند؟ فرمول ­بندی و انتقال صحیح هویت ایونت شما کار چندان آسانی نیست. چه چیز خاصی در ایونت شما وجود دارد که افراد باید به آن توجه کرده و پول و زمان خود را صرف شرکت در آن کنند؟

هویت­مداری برند

برای کمک به مخاطبان هدف، خود را با یک برند ایونت معرفی کنید. اطمینان حاصل کنید که ارزش ­های برند شما، دغدغه ­های اصلی نسل­ های Y و Z را منعکس می ­کنند:

∎ جشن گرفتن و لذت بردن از جوانی. «مهمانی» و ایجاد احساس تعلق نسبت به بخشی از یک جمعیت.

∎ ار بین بردن خمودگی و کسالت.

∎ به اشتراک گذاشتن داستان ­های خوب و خنده­ دار. غیر قابل پیش­ بینی، قابل اعتماد و احساساتی باشید.

∎ زندگی کنید و بیاموزید. کاوش در حوزه­های جدید، اشتباهات، تلاش مجدد و توسعه هویت خود.

∎ شهروند جهانی با هویت محلی.

برای مطالعه بیشتر می توانید به دوره آفلاین آن مراجعه کنید:

اصول و مبانی طراحی و تولید ایونت

[1] Coolness

[2] Realness

[3] Uniqueness

[4] Self-Brand Identification

[5] Happiness

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *