رسانه های دیجیتال در طراحی صحنه تئاتر

طراحان صحنه باید از خود بپرسند، چرا باید در تولیدات تئاتری از رسانه­ های دیجیتال استفاده کنند؟ فناوری و رسانه ­های دیجیتال چگونه می ­توانند به بیان داستان کمک کرده، ایجاد معنا کنند و برای تجربه مخاطب تبدیل به یک ضرورت شوند؟

پاسخ به این سوالات به ویژگی ­های خاص هر نمایش باز می ­گردد. با این ­حال، این پرسش اساسی را همواره به یاد داشته باشید: “ما می­ خواهیم چه داستانی را بیان کنیم و رسانه ­های دیجیتال چگونه به بیان موثر داستان کمک می­ کنند؟”

داستان نمایش ما ممکن است در زمان حال رخ دهد یا نوعی بازخوانی از گذشته باشد. پروجکشن­ ها ابزاری عالی برای ایجاد جلوه ­های ویژه یا نمایش شخصیت­ های سوررئال یا غیرطبیعی مانند اشباح به ­شمار می­ روند.

همچنین می­ توان از پروجکشن­ ها به­ منظور نمایش پرقدرت افکار درونی/زندگی شخصیت ­های نمایشی استفاده کرد. در این میان، شاید بتوان از نویزهای بصری محاسبه ­شده برای نمایش احساسات درونی یک شخصیت نیز استفاده کرد.

یکی دیگر از کاربردهای رسانه­ های دیجیتال، استفاده از اخبار واقعی یا تصاویر تاریخی در یک نمایش است.

نمایش ­هایی که داستان­ هایی بر اساس رویدادهای واقعی را روایت می ­کنند، می­ توانند از تصاویر آرشیوی برخوردار شوند. این رویکرد باعث می ­شود، نمایش با حسی از اعتبار پیش رفته و هدف روایت به­ منظور ایجاد استدلال یا روایت یک داستان مهم تاریخی را تقویت کند.

یکی دیگر از کاربردهای معمول و غالبا موفق در زمینه رسانه ­های دیجیتال، استفاده از آن ­ها به­عنوان پس ­زمینه طراحی صحنه نمایش است.

در این رویکرد، اماکن و محیط­های مختلف در صحنه­ های گوناگون به نمایش در می ­آیند.

استفاده از پروجکشن ­ها برای ایجاد مناظر دیجیتالی، با پروجکت کردن محیط مورد نظر بر روی صفحه ­ها یا سازه ­ها – به­ جای پس­ زمینه ­های نقاشی ­شده و مناظر فیزیکی – می­ تواند تغییرات صحنه ­ای سریع ­تر و تنوع بیشتر گزینه ­های دیدنی را امکان ­پذیر سازد.

شاید گاهی اوقات استفاده از رسانه ­های دیجیتال، هیچ ارتباطی به داستان نمایش نداشته باشد. این مسئله زمانی پیش می ­آید که باید بازیگر را برای تماشاگران انتهای سالن نیز قابل رویت ساخت.

در چنین شرایطی می­ توان از یک دوربین زنده و پروجکشن برای بزرگ­ نمایی تصویر استفاده کرد.

در این میان، تمام نمونه ­های یاد شده به این سوال پاسخ نمی­ دهند که چرا – از منظر داستان – به رسانه ­های دیجیتال نیاز داریم. برخی پرسش­ ها، از پاسخ­ هایی ساده برخوردارند؛ مانند سهولت تغییرات صحنه­ ای. برای کسانی که قصد دارند رسانه ­های دیجیتال را در مشارکت­ های تئاتری و تجارب خود ترکیب کنند، محدودیت­ های اندکی وجود دارد.

جدای از نحوه استفاده از رسانه ­های دیجیتال، تمام اعضای گروه خلاق، باید دلیل استفاده از آن را بدانند.

معناسازی و زبان رسانه­ های دیجیتال در تئاتر

استفاده از رسانه ­های دیجیتال در یک اثر تئاتری، می ­تواند به­شکلی کاملا بنیادین، معنا و پویایی اثر را تغییر دهد.

در آغاز پرفورمنس دیجیتال: استیو دیکسون[1]تاریخ­ نگار، ضمن ارائه تاریخچه ­ای از رسانه­ های جدید در تئاتر، رقص، هنر پرفورمنس و چیدمان، اظهار می ­دارد:

“پیوند پرفورمنس و رسانه ­های جدید، مدهای کاملا جدیدی از سبک و زیبایی ­شناسی را به وجود آورده و می ­آورد. همچنین، تجارب منحصر به فردی را در زمینه ژانرها و هستی ­شناسی پرفورمنس ­های بی­ نظیر و بی­ سابقه شکل داده است”.

پیشرفت فناوری و ترکیب فرم ­های مختلف هنری، تقریبا هر آن­ چه که یک هنرمند می­ تواند در رویای خود ببیند را ممکن ساخته است.

با این حال، باید به این نکته مهم آگاه بود که هنگام ترکیب فرم­ های هنری، همچون گیم و تئاتر، باید از دایره واژگان و نشانه ­های مشترک استفاده کرد. بدین­ترتیب، می­ توان برای نمایش­ هایی که از رسانه­ های دیجیتال استفاده می ­کنند، به یک زبان جدید دست یافت.

در حالی­ که مخاطبان مدرن تئاتر معمولا در رمزگشایی پیام­ های مختلف رسانه­ ای بسیار ماهرند، وظیفه طراح رسانه دیجیتال، نمایش واضح و تعمدی رابطه میان این­ گونه رسانه ­ها و پرفورمنس است. چنین رویکردی مستلزم شناخت کارکرد نشانه ­شناسی در رسانه ­های دیجیتال و شیوه­ های ایجاد تغییر در پرفورمنس است.

آزمایشگری بعضا نیاز به اجرا دارد. طراحان، هنگام آزمودن مسائل جدید، همیشه نمی­ توانند به ­وضوح شیوه ­های متنوع اجرا را تعریف یا پیش­ بینی کنند.

در حالی­که ایجاد رابطه میان رسانه­ های دیجیتال و پرفورمنس بر عهده طراح است، این، مخاطبان اثر هستند که در پایان فرایند، به داوری نهایی اثر می ­نشینند.

منبع: دوره آفلاین پروجکشن و رسانه های دیجیتال

پروجکشن و رسانه های دیجیتال در تئاتر

[1] Steve Dixon

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *