«جهان های ما»، واقعیت غوطه ور و آینده تاریخ های بومی

سیسیلیا بوگارد

امروزه با درآمیختگی چشمگیر فناوری ‌های نرم ‌افزاری و تخیل انسانی، می‌توان به شکل همزمان جهان‌ های متفاوتی را تجربه کرد.

بدین ترتیب، جهان کهن به صورت یکپارچه با زمان حال دیدار کرده و فرهنگ های گوناگون از طریق واقعیت مجازی با یکدیگر برخورد می کنند.

امکانات واقعیت مجازی برای این رویداد شگفت انگیز بی پایان است؛ درست به همان ترتیب که پروژه های نوآورانه پیشگام «جهان های ما[1]» نشان داده است.

یکی از این پروژه ها رویارویی تصادفی طراح-توسعه دهنده-فیلمساز، کاترین انگ[2] و کارآفرین و عضو قبیله پالا، کیلما لاتین[3] بوده است. این شرکت سن دیگویی از ترکیبی از واقعیت مجازی موبایل محور، موقعیت جغرافیایی، تصویربرداری استریوسکوپی 360 درجه و داستان سرایی استفاده می کند تا یک پدیده نوظهور را رقم بزند. آنها در این پروژه تلاش کرده اند تا کاربران را با تاریخ، زبان و فرهنگ بومیان آمریکا، به روشی چندبعدی، آشنا کنند.

لاتین در تدکس سن دیگو که در آوریل 2024 برگزار شد توضیح داد: «ما با ساخت و استقرار لایه‌های واقعیت افزوده به جهان طبیعی، به کاربرانمان امکان داده ایم تا چیزهایی فراتر از دنیای امروزی را مشاهده کنند».

هولوگرام یک سرباز چوکتاو[4]  بر بنای یادبود روایتگران قانون چوکتاو[5] در آنتلرز اوکلاهما.

این پروژه این اساسا از تمام ابزارهای مجازی بهره می برد تا به کاربران خود اجازه دهد با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کرده و موفق به کشف تاریخ، فرهنگ و روایت‌های بومی شوند.

هدف، به اشتراک گذاری و تقویت تاریخچه های بومی خاموش، پرورش تجربیات و درک مهم فرهنگی و همچنین افشای داستان هایی است که معمولا توسط شیوه های علمی یا آکادمیک غربی نادیده گرفته شده اند.

اگر می‌ خواهید درباره برنامه «جهان های ما» و برنامه ‌های متعدد آن برای واقعیت افزوده اطلاعات بیشتری کسب کنید مقاله «دنیای ما، واقعیت غوطه ور و آینده تاریخ‌ ها و دانش بومی» که در ژوئیه تا اوت ۲۰۲۴ شماره ۵۱ فناوری جدید، کشف گذشته را بخوانید.

لینک معرفی نشریه

https://www.ancient-origins.net/Ancient-Origins-Magazine/IssueNo51/index.html

 

[1] OurWorlds

[2] Catherine Eng

[3] Kilma Lattin

[4] Choctaw

[5] Choctaw Code Talkers

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *