جاه طلبی و ارزش یک طراحی صحنه

جاه­ طلبی [در طراحی صحنه] اصطلاحی است که معنای گسترده­ تر و قدرتمندتری برای «هدف» در بر داشته و به آرزوی عمیق دستیابی به چیزی اشاره می کند (Cambridge Dictionary).

غالبا خلاق بودن در طراحی صحنه به مفهوم بلندپرواز بودن و جاه ­طلبی است؛ زیرا اندیشیدن به روش­ های غیرمتعارف، صرفا نشان ­دهنده آگاهی از یک هدف نیست؛ بلکه بیانگر تمایل به دستیابی به هدف و ابداع رویکردهای نوآورانه و آزمودن شیوه ­های تازه است.

جاه­ طلبی در طراحی صحنه باید به­ وضوح در مرحله ایده­ پردازی بیان شود؛ زیرا این موضوع بر کار در سایر بخش­ های نمایش تاثیر می­ گذارد.

انواع مختلفی از طراحی صحنه ها وجود دارند که تمام آن­ ها از نظر ابعاد، جهت ­گیری، مکان و قالب متفاوت هستند.

با این­ حال، هر یک از آن­ ها از یک هدف مشخص و جاه ­طلبی گسترده برخوردارند.

به­ عنوان مثال، جاه ­طلبی طراحی صحنه در یک نمایش خیریه می ­تواند نه ­تنها جمع­ آوری سرمایه (هدف)، بلکه افزایش آگاهی ملی یا بین­ المللی پیرامون یک هدف باشد.

جاه ­طلبی طراحی صحنه در یک نمایشگاه تجاری و بازرگانی می ­تواند ارتقاء تجارت پایدار و آموزش باشد.

جاه طلبی در طراحی صحنه نمایش های محلی، نه ­تنها به ­منظور سرگرمی (هدف)، بلکه برای گردهمایی جوامع و ایجاد پیوندهای محکم میان شهروندان (جاه ­طلبی) صورت می گیرد.

بهترین روش آن است که چنین جاه ­طلبی ­هایی از همان ابتدای پروژه طراحی صحنه به­ وضوح بیان شوند.

بدین­ترتیب، پیام اصلی طراحی صحنه و نمایش به ­واسطه کانال ­های مختلف و از طریق نقاط تماس گوناگون، به مخاطبان بالقوه آن منتقل می­ شود.

نکته مهم این است که هر شخص ذینفع در یک پروژه نمایشی و طراحی صحنه از دلایل خاص و اهداف مختلفی برای حمایت یا ورود به آن برخوردار است.

اما به­ منظور اطمینان از سازگاری پیام با مخاطب، جاه ­طلبی اصلی طراحی صحنه باید میان تمام اعضای گروه به اشتراک گذاشته شود.

یک طراح صحنه زمانی که وارد یک پروژه نمایشی یا سینمایی می شود باید به تمام مشارکت ­ها و انگیزه های مالی توجه داشته باشد؛ زیرا این موارد تاثیرات بسیاری در برنامه او خواهند داشت.

به ­عنوان مثال، اگر آراء یکی از سه شخص تهیه کننده، مدیر تولید یا کارگردان به ­شکل محسوسی ناپایدار باشد، تمرکز بر پایداری و ادامه پروژه طراحی صحنه را با خطر روبرو ساخته و آسیب­ های جدی به طراح و شهرت او وارد می سازد.

از سوی دیگر، نسبت مناسب میان آراء تصمیم گیرندگان می­ تواند تصویر یک طراحی صحنه را ارتقاء داده و منجر به گسترش دامنه آن شود.

در بخش مالی و معنوی طراحی صحنه، ارزش آن به درک طراح پیرامون نسبت میان آن­ چه به­دست می ­آورد و آن ­چه از دست می ­دهد بستگی دارد (نمودار).

 

­الگوی ارزش ورود طراح صحنه به بک پروژه تئاتری و سینمایی

 

منافع اصلی را می­توان به 4 گروه عمده تقسیم کرد:

تجربه: آن ­چه طراح صحنه در این پروژه تجربه خواهد کرد.

لذت: آن ­چه برای طراح صحنه لذت ­بخش و خوشایند است.

جامعه: مزایایی که از معاشرت با سایر عوامل پروژه حاصل می­ شود.

تصویر: شامل تصویر از خود، میزان محبوبیت اثر و تاثیر بازتاب حضور در آن بر مخاطبان.

 

اصول و مبانی طراحی و تولید ایونت

به­ عنوان مثال، آن­ چه نمایش و طراحی صحنه آن درباره علائق، سرگرمی ­ها، موسیقی یا آمال آن ­ها می ­گوید.

در این ­میان، آن ­چه از اهمیت خاصی برخوردار است، حصول اطمینان طراح صحنه از بیشتر بودن آن ­چه به دست می­آورد نسبت به آن­ چه از دست می ­دهد است.

طراحان صحنه برای حضور در یک پروژه، باید هزینه زمانی، روانی و حتی مالی کنند.

زمان و انرژی که می­ تواند در جای دیگری هزینه کند.

طراحی صحنه یک اثر، می ­تواند دارای بار روحی و روانی باشد.

به­عنوان مثال، شرکت ­کنندگان در یک دوی ماراتن، نه­ تنها به تلاش جسمی، بلکه به آمادگی روحی نیاز دارند.

همچنین تصمیم­ گیری اشتباه و عدم رضایت از آن، هزینه­ های بالقوه روانی نیز در بر دارد.

بر اساس این الگو، ارزش یک طراحی صحنه از سوی یک طراح صحنه بالقوه، زمانی مشخص می­ شود که منافع حاصل از حضور در آن، از هزینه ­های انجام شده یا احتمالی بیشتر باشد.

بدین­ ترتیب، طراحان صحنه قادر خواهند بود میزان منافع و مزایا را شناسایی کرده و به ایجاد ارزش ­های هرچه بیشتر برای کار خود بپردازند.

در همین راستا، آن ­ها باید مولفه­ های گوناگون را به ­شکلی با یکدیگر ترکیب کنند که ارزش کارشان بالاتر رفته و تهیه کنندگان بیشتری مایل به پرداخت هزینه برای آن ها شوند.

 

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *