تجربه در تئاتر یا لرزش دلسوزانه

فروش در جهان امروز یعنی فراهم آوردن تجربه ای جدید برای مشتریان.

تئاتر امروز جهان نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این نوشتار قصد داریم به ارزش تجربه بپردازیم.

 

 

هر تجربه اجرا شده ­ای باید انتظار مشتری نسبت به اصالت و اعتبار را برآورده سازد.

یک تجربه برای معتبر بودن، باید «صادق» یا «نسبت به خود صادق» باشد.

آن ­چه مسلم است، اعتبار را به­صورت «خرید بر اساس انطباق با تصویر خود محصول» تعریف می­ کنند.

همه ما در مقام خریدار، دارای تصاویر شخصی یا چشم­ اندازهایی درباره این ­که چه کسانی هستیم و چه کسانی می ­خواهیم باشیم هستیم.

هنگام خرید یک محصول، خدمات یا تجربه، همواره تمایل داریم این خرید با این تصویر ارتباط برقرار کند.

اگر این تجربه «لرزش دلسوزانه» ایجاد کند، آن را معتبر و صادقانه می ­دانند. در غیر این صورت، محصول، جعلی و دروغین جلوه خواهد کرد.

کویپر و اسمیت اضافه می ­کنند که اصالت معمولا با حرفه ­ای بودن ارائه ­دهندگان خدمات یا طراحان تجربه ارتباط دارد.

مشتریان یک شرکت، مهمانان یک هتل یا رستوران یا شرکت ­کنندگان در یک نمایش باید در تعامل با کارکنانی باشند که بر اساس یک سناریوی تجاری، نقش­ های مختلفی را بر عهده می­ گیرند.

استعاره جامعه­شناسانه گافمن (1959) از تئاتر توضیح می­ دهد، چگونه ما به ­عنوان یک انسان در برابر یکدیگر بازی می­ کنیم و نقش­ های مختلفی را به نمایش می­ گذاریم.

این راهبرد، در شرایط متغیر کنونی اقتصاد، به یک الگوی غالب تبدیل شده است.

طراحان و تولیدکنندگان تئاتر باید به گونه ­ای عمل کنند که توجه و تعامل تماشاگران را برانگیخته و آن را حفظ کنند.

یک کارگردان تئاتر که به مخاطبانش کمک می­کند تا با اثرش آشنا شوند؛

یک کارگر رستوران که از طریق منو برای انتخاب بهتر غذا به مشتریان کمک می ­کند؛

یک مدیر شیفت شب که آخرین نتایج فوتبال را با شما در میان می ­گذارد و از شما پشتیبانی می ­کند؛

جملگی مشتریان خود را جذب تجربه ­ای می ­سازند که باعث ایجاد اعتماد، ارتباط و رابطه مثبت با شرکت و برند آن می­ شود.

اصالت و اعتبار تجربه، یکی از عناصر اصلی اقتصاد تجربه است.

مشتریان همواره در پی ارزش­ های تجربی و احساسی در میان پیشنهادات خریداری شده و مصرفی خود هستند.

یک لیوان نوشیدنی گینس در یک بار ایرلندی سنتی (و معتبر) در مقایسه با یک بطری از همان نوشیدنی که در یک سوپرمارکت به فروش می ­رسد، می ­تواند تا 3 برابر هزینه بیشتر در بر داشته باشد.

با این ­حال، صاحب بار یاد شده، قادر به گرفتن بهای بالاتر است؛ زیرا علاوه بر اعتبار، تجربه منحصر به فردی از این حرفه و صرف غذا را فراهم کرده است.

هر بازدید از فروشگاه­ های اپل، به ­دلیل نحوه نمایش محصولات در فضای داخلی تجملاتی و فناوری پیشرفته، کیفیت بالا و الهام ­بخشی، می­ تواند تجربه ­ای فوق ­العاده و جدید را به همراه داشته باشد.

جالب این­ جاست که طراحان اپل از طراحی هتل­ های ریتز-کارلتون و چندین بوتیک الهام گرفته­ اند.

هتل ­داران در میان نخستین کسانی بودند که دریافتند دیگر نمی ­توانند شب ­ها بخوابند و به خدمات مهمان ­نوازی خود همچنان ادامه دهند.

مهمانان یک «تجربه» می ­خواهند و هزینه ­های آن را نیز می ­پردازند.

 

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *