انواع محتوای دیجیتال در طراحی صحنه

تولید محتوای دیجیتال برای تئاتر و طراحی صحنه طیف وسیعی از طراحی و سبک ­ها را پوشش می ‌دهد. ضمن آن ­که انواع مختلفی از محتوا را در نظر می‌ گیرد که دارای منبع بوده و بتوانند ضبط، اسکن، توسعه، عکسبرداری، کادربندی، تدوین، کدگذاری و رندر شوند.

در اینجا تولید محتوا را به گروه ‌های تصاویر ثابت، تصاویر متحرک (ویدیو)، هنر مولد، داده ‌ها و رسانه ‌های دیجیتال تعاملی به­ مثابه محتوا تقسیم کرده­ایم. لازم به ذکر است، در نهایت برای غالب نمایش­ هایی که طراحی می ­شوند، می­توان از ترکیبی از انواع محتواها بهره برد.

گروه­ ها به ترتیب پیچیدگی آن­ ها مرتب شده ­اند. از تصاویر ثابت کمتر پیچیده تا تصاویر لگاریتمی پیچید ه­تر و تولید شده توسط رایانه. مطمئنا این رویکرد قطعی نیست؛ زیرا یک تصویر ثابت ممکن است به صدها ساعت کار نیاز داشته باشد؛ در حالی ­که ممکن است،

تولید یک انیمیشن رایانه ­ای با نوشتن 3 خط کد، تنها 10 دقیقه به درازا انجامد. جهان تولید محتوا مانند ساخت صنایع ­دستی است: هرچه خلاقیت، کار، فکر و زمان بیشتری صرف کنید، محصول نهایی بهتری در اختیار خواهید داشت.

محتوای اختصاصی

غالب تولیدات، به محتوای اختصاصی، ویژگی سبکی و رویکرد مناسب طراحی نیاز دارند. محتوای اختصاصی، به هر نوع داشته (عکس، ویدیو، تصویر، متن و…) که شخصا یا به­صورت مشترک خلق کرده یا طراح/هنرمندی را استخدام کرده­اید تا آن ­ها را به ­وجود آورد گفته می ­شود.

تقریبا هر بخش از تولید محتوا، به خودی خود یک عرصه است. در همین ­راستا، به­ عنوان یک طراح رسانه دیجیتال تئاتر در زمان تولید محتوا، نقش­ های متنوع عکاس، طراح گرافیک، انیماتور، کارگردان فیلم، تدوینگر و… را برعهده می­ گیرید. هر یک از این نقش­ ها دارای چهارچوبی از ابزارها و شیو ه­ها هستند که تسلط یافتن بر آن ­ها سال ­ها طول می ­کشد.

بسیاری از طراحان صحنه به ­رغم فعال بودن، نمی­دانند چگونه می­ توان چندین نوع محتوا را به­ وجود آورد. از سوی دیگر، کسانی هستند که با روش ­های متنوع بسیاری آشنا هستند. وقتی صحبت از تولید تصویر و ویدیو می­شود، بهتر است تا جای ممکن به شیوه­ های متنوع این حوزه مسلط باشید.

اگر روی یک سبک یا محتوای خاصی تمرکز می ­کنید، ممکن است مجبور شوید در فاصله میان کارها بیشتر منتظر مانده، یا بسته به نیاز یا علاقمندی به نوع محتوایی که در آن تخصص دارید، خودتان به کار ادامه دهید.

 

محتوای یافت شده

برای یافتن محتوایی که از قبل وجود دارد، تنها کاری که باید انجام دهید یک جستجوی ساده در اینترنت با واژه ­های کلیدی صحیح است. در فضای نت می­ توان به تولیدکنندگان محتوایی دست یافت که آزادانه کار خود را به اشتراک می‌ گذارند و آن را تحت مجوز “مردم خلاق[1]“، برای استفاده همگانی در دسترس قرار می ‌دهند. اگر کمی با موتورهای جستجوگر “مردم خلاق” به جستجو بپردازید، ممکن است محتوایی را بیابید که استفاده از آن رایگان است. البته تا زمانی که دستورالعمل ‌های ارسالی توسط سازندگان اصلی محتوای مزبور را دنبال کنید.

با این­حال، به ­ندرت می­توان از محتوای یافت شده استفاده کرد. تقریبا همواره باید آن را تغییر داد تا با سبک خاص نمایش مطابقت داشته باشد. همه چیز یک نمایش باید با سبک و شیوه اجرایی آن هماهنگ باشد.

محتوای موجود

غالب طراحان از پایگاه داده ­ای محتواهای موجود خود برخوردارند که آن را ایجاد کرده و/یا حقوق استفاده از آن را خریداری کرده ­اند. این پایگاه می ­تواند شامل بانک ­های بزرگی از بافت ­ها، جلوه­ های گوناگون، عکس­ ها، گرافیک ­ها، فیلم ­ها، محیط ­ها و… باشد. یک طراح صحنه یا رسانه دیجیتال از این بانک محتوا به همان شیوه­ ای استفاده می ­کند که یک طراح صدا از پایگاه داده ­های بزرگی از صداهای از پیش ضبط شده در طراحی صدا استفاده می­ کند.

در این میان، وبسایت ‌های متعددی وجود دارند که عکس‌ های استوک، گرافیک و فیلم‌های ویدیوئی را از قیمت ­های بسیار مقرون به صرفه تا بسیار گران به فروش می ­رسانند. اگر اساسا به محتوای موجود متکی هستید، باید بودجه­ ای برای خرید داشته باشید؛ زیرا به ندرت با یک فیلم دارای کیفیت رایگان برخورد می­کنید.

غالبا از فیلم ‌های موجود هنگامی استفاده می ‌شود که متن نمایشی به یک محتوای تاریخی و/یا دوره ‌ای نیاز داشته باشد. مطمئنا خرید یک فیلم درباره دیوار بزرگ چین، به ­جای پرواز به این کشور برای فیلمبرداری، بسیار ارزان ­تر از آب در می ­آید. البته این به آن معنا نیست که در فیلم ‌های موجود تغییری به ­وجود نیاورید.

تصور کنید در یک تئاتر نشسته و نمایشی را تماشا می­ کنید که در آن تنها از فیلم ­های موجود بدون تغییر استفاده شده است. چه حسی به شما دست می­ دهد؟ آیا با هنرمندی خلاق روبرو هستید یا صرفا پژوهشگر خوبی را در برابر خود می ­بینید که به مجموعه ­ای از محتواها دست پیدا کرده است؟

اگر نمایش به عکس ‌ها و ویدیوهای موجود به شدت نیاز دارد، از فیلترها و رنگ ‌های مختلف استفاده کنید. همچنین می ­توان شیوه کادربندی را تغییر داد و… این روش تمام محتواهای موجود را به یک جهان مشترک انتقال داده و حسی از نوعی طراحی یکپارچه و هماهنگ را متبادر می­ سازد.

اگر در حال انجام هر نوع کار حرفه ­ای بزرگ و/یا تور هستید، ممکن است تولیدکنندگان به زنجیره ­ای از حقوقی نیاز داشته باشند که ثابت کند شما اجازه استفاده از هر چیزی که مبادرت به اخذ مجوز آن نکرده­ اید را دارید. بدین­ترتیب، هنگام خرید محتوای موجود، اطمینان حاصل کنید که مجوز استفاده از حقوق آن را نیز تهیه کرده ­اید.

پایگاه ­های محتوا برای امور آموزشی، تجاری و… از قیمت ‌ها و شیوه ­های ترخیص متفاوتی برخوردارند. برخی از مجوزها دائمی بوده و برخی دیگر یک­ بار مصرف هستند. در همین ­راستا، فراموش نکنید که تمام خریدها و مجوزها را در جایی ثبت و نگهداری کنید.

پروجکشن و رسانه های دیجیتال در تئاتر

[1] Creative Commons

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *