اتمسفر و طراحی صحنه

یکی  از عواملی که منجر به برخورداری از تجربه جذاب از طراحی صحنه می شود، فضا یا به عبارت دیگر اتمسفر است. روانشناسی محیطی، تعامل میان رفتار و محیط ایجاد شده و ساخته شده را بررسی می­ کند. این ­گونه از روانشناسی بر این باور است که تغییر در فضا، به ­طور قابل ­توجهی بر رفتار، تجربه و سلامت ما تاثیر می ­گذارد.

اتمسفر، کیفیت محیط را تعیین کرده و عواملی را به­ دنبال دارد که ایجاد شرایط مطلوب را تسهیل می ­کند. بدین ­ترتیب، می ­توان درباره یک فضای طراحی صحنه شلوغ، گرم یا غم ­انگیز بحث کرد.

اتمسفر[1]، اصطلاحی است که برای توصیف طراحی و دستکاری عمدی در فضا، به ­منظور ایجاد برخی تاثیرات عاطفی در تماشاگران در راستای افزایش احتمال درگیری و غوطه وری آن­ها در نمایش، گفته می شود. از آن ­جا که ویژگی ­های اتمسفر – در این جا طراحی صحنه – به ­واسطه حواس 5 گانه فرد درک می ­شوند، این خصوصیات، معمولا از منظر بینایی، صدا، بو و لمس تشریح می ­شوند.

کانال ­ها و ابعاد حسی، بر اساس نظریه کوتلر.

 

اگرچه کوتلر (1973) استدلال می ­کند که چشایی، به­ عنوان حس پنجم، نقش مستقیمی در فضاسازی ندارد؛ با این ­حال، یک کارگدان و طراح صحه می توانند با استفاده از مزه و طعم در نمایش خود، از این حس نیز بهره برداری لازم را به عمل بیاورند.

کوتلر (1973) همچنین میان فضای مطلوب و فضای درک­ شده تفاوت قائل می ­شود. فضای مطلوب در طراحی صحنه، مجموعه ­ای از کیفیت ­های حسی هستند که یک طراح صحنه، آن­ ها را از طریق ایجاد فضایی تجربی، برای تماشاگران به وجود می ­آورد. به ­عنوان مثال، ممکن است برای ایجاد یک فضای صمیمی و تعاملی در یک نمایش، به فکر استفاده از عناصر واقعیت مجازی، بوهای مصنوعی، موسیقی پس­ زمینه و طراحی صحنه خاص بیفتید.

از سوی دیگر، فضا به واسطه واکنش­ های فردی در برابر محرک­ های حسی، انتظارات تماشاگران و ترجیحات فرهنگی درک می­ شود. حاضران در یک اجرا می ­توانند از نگرش­ های بسیار متفاوتی نسبت به محیط طراحی­ شده، اشیاء ملموس، بوها، صداها و طراحی صحنه موجود برخوردار باشند.

 

استفاده راهبردی از فضاسازی به 3 روش عمده می ­تواند مخاطبان یک نمایش را تحت ­تاثیر قرار دهد:

خلق توجه. طراحان صحنه، به­ منظور متمایز شدن اجرا، از فرم های خاص، ترکیب رنگ ­ها، سر و صدا، آکسسوار فوق ­العاده و راه­ حل­ های فناورانه استفاده می­ کنند. بدین ­ترتیب، آن ­ها بر منحصر به فرد بودن اثر و تجربه ارائه شده تاکید می ­کنند.

خلق پیام. فضای یک طراحی صحنه می ­تواند اهداف، ارزش­ ها، علاقمندی و دغدغه طراحانشان را برای مخاطبان به نمایش بگذارد.

خلق تاثیر. محرک ­های حسی و بینایی می ­توانند مخاطب را مجذوب خود ساخته و به­ طور مستقیم واکنش­ های احساسی و احشایی را برانگیزند.

 

در این میان خدمات تعاملی در کارگردانی و طراحی صحنه را نیز نباید از نظر در داشت. خدمات تعاملی به طور همزمان در تولید و تماشای اثر به­ وقوع می ­پیوندند. در هر نمایش، هم طراحان صحنه و هم تماشاگران، به طور همزمان محتوا را تولید و مصرف می­کنند. کیفیت طراحی صحنه در این­ گونه خدمات یا جلوه ­های بصری، می­ تواند معانی نمادین خاصی به وجود آورده و تأثیر کلی خدمات (اجرا) ارائه شده را تغییر دهند.

 

[1] Atmosphere

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *