آفروفوتوریسم در طراحی صحنه

طراحی صحنه های برتر 4 سال اخیر

10 کنسرت ویکند، کوچلا، طراحی صحنه: اس دولین

اس دولین[1] یک ماسک مجروح «آفروفوتوریست[2]» را برای طراحی صحنه کوچلا[3] خلق کرد.

اس دولین طراح صحنه بریتانیایی برای صحنه کنسرت ویکند[4] که در جشنواره موسیقی کوچلا برگزار شد، یک ماسک ترک خورده عظیم را طراحی کرد که با استفاده از ویدیو مپینگ به حرکت و پویایی دست می یافت. او در طراحی این ماسک از زیبایی‌شناسی آفروفوتوریستی استفاده کرده است.

این ماسک که از ارتفاع 9 متری برخوردار بود، پس‌زمینه‌ی تیتراژ این خواننده کانادایی را در جشنواره سالانه موسیقی کوچلا که در سال 2018 برگزار شد تشکیل می‌داد.

 

 

این طراحی صحنه که برای اولین بار در روز جمعه 13 آوریل 2018 در معرض تماشا قرار گرفت و مجددا در آخر هفته به نمایش درمی آید، برای ترکیبی از ترانه های مالیخولیای عزیز من[5]، نمایش گسترده[6] (EP) و ترانه های پیشین ویکند نظیر برایم دعا کن[7] (EP) که برای فیلم پرفروش پلنگ سیاه[8] خوانده بود شکل گرفت.

ویکند که نام اصلی او ابل تسفای[9] است، برای طراحی صحنه این اجرا از دولین خواست تا «یک مجسمه آفروفوتوریستی» را برایش طراحی کند تا بتواند این اجرا را در ادامه موسیقی متن فیلم یاد شده دنبال کند. صحنه ویکند شامل لباس‌ها و دکورهایی بود که به آفروفوتوریسم – جنبشی فرهنگی که فرهنگ و هویت آفریقایی را با فناوری و مباحث علمی و تخیلی ترکیب می‌کند – اشاره می کرد.

 

 

دولین در فرایند طراحی صحنه ایت کنسرت، به ایده یک ماسک رایانه‌ای از صورت خواننده با جزئیاتی اعم از خطوط و زخمی عظیم رسید که با دلبستگی او به ساخت «خودهای تغییریافته» برای اجراگران در هماهنگی کامل قرار دارد. درست مانند مانند پروجکشن‌های عظیم او از بیانسه[10] در طول تور جهانی شکل­یابی[11].

دولین اظهار داشته است: «تسفای روی موسیقی متن فیلم پلنگ سیاه کار می‌کرد و او و لامار تیلور[12] – از اعضای کمپانی ضبط موسیقی زو[13] – ، برای اجرا نوعی طراحی صحنه مجسمه‌وار آفروفوتوریستی را در نظر داشتند

دولین ادامه می دهد: «من مدتی است که به کار «پرتره» در اجرای کنسرت علاقمند شده ام. به ویژه در استفاده از خودهای تغییریافته، شخصیت­های صحنه، ماسک و گریم.

در این کنسرت، زیبایی‌شناسی آفروفوتوریستی و پروژه «پرتره پاپ» من در قالب یک مجسمه ماسک زخمی بزرگ مقیاس، از نقاط مشترک جذابی برخوردار شدند.

 

 

10 architects and designers that are championing afrofuturism

موضوع طراحی صحنه دولین از رشد علاقمندی به آفروفوتوریسم که پس از اکران فیلم پلنگ سیاه افزایش یافته و توجه عموم را به صحنه خلاقانه در حال رشد آفریقا متمرکز کرده است پیروی می کند. در این میان، برخی از طراحان و معماران آفریقایی نیز از این جنبش فرهنگی حمایت می کنند.

برای خلق ماسک صحنه از صورت ویکند یک اسکن سه بعدی گرفته شد و از نتیجه آن به واسطه رایانه الگوبرداری شد. سپس نسخه بزرگ شده آن با استفاده از  CNCبرش داده شد. محصول به دست آمده یک قالب منفی برای ریخته گری قطعه نهایی فایبرگلاس نهایی را شکل داد.

 

 

این ماسک، یک مجسمه بزرگ که در کنار آن نصب شده بود را همراهی می کرد. هر دوی این مجسمه ها به وسیله شرکت سرویس سرگرمی هنری[14] که در کالیفرنیا استقرار دارد ساخته شدند.

در ابتدای نمایش، ماسک از قسمت جراحت و ترک خود به 2 قسمت تقسیم می شد تا شکاف بزرگی را برای ورود خواننده ایجاد کند. در ادامه، جلوه های دراماتیک بیشتری به اجرا اضافه می‌شد؛ مولفه هایی نظیر ویدیو مپینگ در سطح دو مجسمه و تصاویر پروجکشن که از طریق صفحه‌های بزرگ پس زمینه پخش می‌شدند.

 

 

شرکت استودیوهای حلقه عجیب[15] نیز انیمیشن‌های اجرا را با استفاده از شیوه  ای که به عنوان واقعیت افزوده فضایی شناخته می‌شود، خلق کرد. آن ها برای این کار از نرم‌افزارهای خاص به منظور ایجاد پروجکشن‌های ویدیویی که برای پخش تصاویر متحرک بر سطوح ناهموار برنامه‌ریزی شده‌اند استفاده کردند.

اس دولین، برنده مدال طراحی پانرای لندن[16] امسال، در گروه خبرسازترین طراحان صحنه جهان قرار گرفته است.

 

Es Devlin’s Grammys stage set for Katy Perry featured picket fence that turned into “divisive wall”

 

 

این طراح بریتانیایی پیش تر صحنه هایی را برای تور جهانی ویکند طراحی کرده بود و با پس‌زمینه‌ اجرای کیتی پری[17] در مراسم اهدای جوایز گرمی سروصدای بسیاری را ایجاد کرد. او در این طراحی صحنه با استفاده از ترفندی خاص، نمایی از نرده‌ ها را به یک دیوار تبدیل کرد.

اجرای بعدی ویکند در جشنواره موسیقی و هنر کوچلا در روز جمعه ۲۰ آوریل ۲۰۱۸ برگزار شد.

این اجرا با مجسمه‌ ها و تاسیسات بزرگ مقیاسی که در سراسر سایت صحرای کالیفرنیا – حوالی پالم اسپرینگز[18] – دیده می شود، از مخاطبان خود پذیرایی کرد.

 

عوامل پروژه:

کانسپت: ویکند، زو (لامار تیلور)، اس دولین

طراحی صحنه: اس دولین

ویدیو: حلقه عجیب

نور: جیسون بایری[19]

 

این مقالات را هم بخوانید:

طراحی صحنه ای که به خوانندگان نمایش بدل می شوند

قلبی که زمان را به تصویر می کشد

طراحی صحنه با تلفن های همراه تماشاگران

طراحی صحنه ای با 512 چراغ عجیب!

طراحی صحنه به مثابه یک کابوس!

طراحی صحنه ای که چارچوب ها را درهم شکست

شگفت انگیزترین طراحی صحنه تاریخ تئاتر

شگفتی در طراحی صحنه ریگولتو

یک مجسمه عظیم جنبشی در طراحی صحنه اورفه

منبع:

نوشته: الئنور گیبسون[20]، وبسایت دزین

18 آوریل 2018.

[1] Es Devlin

[2] afrofuturist

[3] Coachella

[4] Weeknd

[5] My Dear Melancholy

[6] Extended play

[7] Pray for Me

[8] Black Panther

[9] Abel Tesfaye

[10] Beyoncé

[11] Formation

[12] Lamar Taylor

[13] Xo

[14] Artistic Entertainment Service

[15] Strange Loop Studios

[16] Panerai London

[17] Katy Perry

[18] Palm Springs

[19] Jason Baeri

[20] Eleanor Gibson

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *