مخاطب تئاتر چگونه غوطه ­ور می ­شود؟

غوطه وری اصطلاحی است که در چند دهه اخیر به شدت رواج یافته است.

این که یک نمایش بتواند تماشاگر خود را در فضا و هستی خود غوطه ور سازد، آرزویی بزرگ برای سازندگان به شمار می آید.

واقعیت مجازی و هوش مصنوعی بر این رویکرد افزوده اند و جهان دیگری از تئاتر را معرفی کرده اند.

اما غوطه وری چیست و چگونه می توان مخاطب را در یک نمایش غوطه ور ساخت؟

کارو و کووا (2007)، 3 مرحله غوطه­ وری را لانه ­گزینی[1]، تحقیق[2] و مهر زدن[3] می ­دانند.

مرحله لانه ­گزینی شامل آشنایی با محیط اجرا، احساس راحتی و پذیرفته شدن در آن است.

در این مرحله، تماشاگران عناصر جدیدی را کشف می­ کنند و منطقه آسایش خود را گسترش می ­دهند.

مهر زدن نیز با عنصر تخیل سر و کار دارد و خلاقیت و معناسازی مخاطبان را در بر می ­گیرد.

نظریه دیگری که منشا قلمرو تجربی غوطه­ وری در اجرا را توضیح می­ دهد، نظریه آستانه ­گی[4] است.

وان گنپ (1960)، انسان ­شناس فرانسوی، ساختار آداب و رسوم سنتی که انتقال فرد از یک موقعیت اجتماعی به موقعیتی دیگر (آیین­ های تولد، تشریفات عروسی، تشرف و ورود به بزرگسالی، مراسم تشییع) را تعریف و همراهی می ­کند، شناسایی و توضیح داده است.

او اظهار می­ کند، ساختار چنین آیین­ هایی شامل مراحل انفکاک[5]، انتقال[6] و ادغام مجدد[7] است.

 

 

به­ عنوان مثال، زائران در دوران زیارت مذهبی، خانه و اقوام خود را ترک می ­کنند.

آن ­ها از زندگی عادی و روزمره خود جدا می­ شوند. این مرحله را می ­توان مرحله انفکاک نامید.

زائران در زمان انتقال، با سلب تمام شرایط و رتبه ­ها، با سایرین مشارکت کرده و به تجربه یک کنش مشترک دست می یابند.

ادغام مجدد زمانی رخ می ­دهد که در پی یک تجربه ماجراجویانه، فرد تغییر شکل ­یافته مجددا به جامعه و خانواده خود باز می­ گردد. مرحله انتقالی، متعلق به افرادی است که در «لحظه ­ای از زمان و خارج از آن» قرار می ­گیرند.

آستانه ­گی، یک فضای خلاقانه است. جایی ­که هیچ روابط ساختاری در آن وجود ندارد.

این فرصت، «دیگر شدن[8]» را از طریق تجربه هنجارهای جدید، محیط تازه و شیوه جدید زندگی ایجاد می ­کند.

یکی از فعالیت­ های اصلی در یک فضای آستانه ­ای، تجربه ارتباط است که احساسی از یکرنگی و جریان را به ­وجود می ­آورد (1990). نظریه جریان[9] یا تجربه بهینه، شرایطی را توصیف می­ کند که به ­واسطه انجام یک فعالیت جذاب، کاری خاص یا چالشی که با آن درگیریم، حس زمان را (به­ معنای واقعی) کلمه از دست می ­دهیم.

برای تجربه این جریان باید چند شرط لازم وجود داشته باشد:

 

∎ یک فعالیت، باید دارای جهت، ساختار و هدفی مشخص باشد.

∎ مخاطب باید قادر باشد تعادل خوبی میان مهارت و چالش­ های پیش روی خود برقرار کند.

∎ به­ منظور سازگاری شرکت­ کننده با شرایط تازه و قرارگیری در جریان، باید بازخورد سریع و شفافی در اختیار او قرار گیرد.

 

آستانه­ گی و مشارکت[10]، الزامات اساسی غوطه­ وری است.

اجازه دهید مثالی از یک جشنواره موسیقی بزنیم.

پیش از اجرای مزبور، خود را برای حضور در جشنواره آماده می ­کنید.

با دوستانتان تماس می ­گیرید و درباره اجرای انتخاب شده، نظرات و انتقادات مختلف را می­ خوانید.

در همین راستا، نیازها، انتظارات و انگیزه ­های خاصی را در نظر می­ گیرید و سرانجام، بلیت می ­خرید.

در ادامه، وارد یک منطقه انفکاک می­ شوید.

یک روز از کار یا تحصیل مرخصی می­ گیرید؛ وسایلتان را جمع می ­کنید؛ خانه و اغلب شهر خود را ترک می­ کنید.

حالا در راه هستید و با ورود به جشنواره، وارد منطقه آستانه ­گی می ­شوید.

همان­طور که گتز (2012) توضیح می ­دهد، این یک بعد شناختی و احساسی از تجربه است.

مکان جشنواره، جایگاه ویژه ­ای است که شما و سایر مخاطبان، شرایط اجتماعی خود را کنار گذاشته ­اید.

همه با یکدیگر برابرند و بدین­ ترتیب، هر شرکت­ کننده تبدیل به بخشی از جشن می­ شود.

انتقال از زندگی روزمره به فضای ایونت و سپس غوطه­ وری در تجربیات مختلف این فضا، بر هاله کلی جشن تاثیر می ­گذارد.

پس از پایان جشنواره، به خانه باز می­ گردید و به ­عنوان یک فرد تغییر شکل­ داده که حیات مجددی یافته، زندگی عادی را از سر می ­گیرید.

غوطه وری تماشاگر در منطقه آستانه ­گی – به واسطه اصطلاحی به نام «حباب مصرف[11]» – توسط مجریان اثر نظارت می شود.

این مجریان عبارتند از پرسنل (عوامل اجرا)، سایر مصرف کنندگان (مخاطبان اجرا)، محصولات ملموس موجود در تجربه اجرای مزبور و محیط فیزیکی (محل برگزاری اجرا و طراحی صحنه).

 

[1] Nesting

[2] Investigating

[3] Stamping

[4] liminality

[5] Separation

[6] Transition

[7] Reintegration

[8] Becoming Other

[9] Theory of Flow

[10] Communitas

[11] Bubble of Consumption

Loading

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *